Nyolc hónap alatt 4447 taxigépkocsit vizsgáltak meg Budapesti Közlekedési Központ –a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezője – járműminősítő munkatársai. Amíg 2013-ban az ellenőrzésekkor sajnálatosan minden negyedik eljárásban, azaz 24,6 százalékukban szabálytalanságot tártak fel, addig a járművek minőségjavulása okán 2014-ben valamivel kevesebb, minden ötödik vizsgálat, azaz 21,4 százalékuk zárult alkalmatlan minősítéssel.
A taxiellenőrök továbbra is három műszakban, éjjel és nappal, munkanapokon és hétvégén is folyamatosan ellenőrzik a taxiszolgáltatók tevékenységét kiemelt figyelemmel a rögzített hatósági árak betartására. A taxiszolgáltatás-ellenőrzési csoport koordinálja a taxiszolgáltatás-ellenőrzési tevékenységet, amelyet a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság közterület-felügyelőivel, Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyeletével, Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyeletével, a Fővárosi Önkormányzat taxiellenőr munkatársaival, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal központi és területi szerveivel és a BRFK, valamint a Repülőtéri Rendőri Igazgatósággal közösen végez a BKK. Az ellenőrök összesen 7379 próbautazásos taxiellenőrzést végeztek el 2014. április 30-áig, és csaknem minden második esetben találtak szabálytalanságot: leggyakrabban a nyugtaadási kötelezettség elmulasztását, illetve az előírtnál drágább fuvardíj felszámolását – ugyanakkor a szabálytalanságok csökkenő trendet mutatnak.
Az elmúlt nyolc hónapban elvégzett több mint 7000 ellenőrzés alapján megállapítható, hogy a taxirendelet több elemét betartva a taxismorálban pozitív változást történt. A legjellemzőbb jogsértésnek tekinthető, a taxaméterrel történő csalás vétsége az előző évihez mérten csak kismértékben csökkent, bár március és április jelentős javulást hozott a korábbi hónapokéhoz képest.
• Az észrevételek száma az előző év utolsó négy hónapjához képest 9 százalékkal csökkent, ami azt mutatja, hogy a taxiszolgáltatást nyújtó vállalkozások egyre inkább törekednek a vonatkozó jogszabályok betartására.
• A nyugtaadásra vonatkozó adatokból megállapítható, hogy míg 2013-ban a próbautazások 25 százalékában nem adtak nyugtát a személyszállítási szolgáltatás összegéről, addig 2014-ben a próbautazások 20 százalékában fordult elő ez a mulasztás.
• Az utasok egyre jobban megismerik a BKK taxis ügyfélszolgálatát: panaszokból idén 60 százalékkal több érkezett, mint 2013-ban. Azokat kivizsgáltuk, majd megállapítottuk, hogy a legtöbb esetben jogos sérelmet írtak le, ezért hatósági intézkedést kezdeményeztünk. A fuvardíjból visszajáró összeg átadásának elmulasztása folyamatosan javuló tendenciát mutat: az első négy hónapban a próbautazások 4 százalékában történt mulasztás, 2014-ben ellenben sikerült ezt a rendeletsértést minimalizálnunk, így a próbautazások mindössze 2 százalékában fordult elő ilyen jellegű probléma.
Összességében megállapítható, hogy az önálló ellenőrzés-sorozat és a különböző hatóságokkal való együttműködés elindította a várt kedvező változást a budapesti taxiszolgáltatásban. A kiemelt területek, azaz a pályaudvarok, valamit a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren kialakult kedvezőtlen állapotok felszámolására, illetve annak törvényes keretek közé szorításához több idő szükséges, hiszen ezeken a helyeken egy több évtizede fennálló helyzetnek kell megváltoznia. Fő feladatunknak tekintjük tehát ezeket az állapotokat normalizálni, ezért ezt a területet a továbbra is kiemelten ellenőrizzük.
A taxik ellenőrzését elsősorban a pályaudvarok, a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér és a belváros taxiállomásai vagy frekventált helyei közelében végeztük. Figyelembe vettük azokat a hozzánk érkező panaszokat is, amelyekben a megkárosított utasok az indulási helyüket megjelölve kérték a túlzottan magasnak tartott fuvardíj kivizsgálását.
Az elmúlt hónapok fontosabb eredményei
A 2013. szeptemberi 33 százalékos díjemelés és a 2013. áprilisi 5746 darab taxihoz képest mostanra a 11 százalékos volumencsökkenés hatására 13,7 százalékkal magasabb bevételt könyvelhettek el a fuvarszervezők.
A 2014 januárja óta elvégzett ellenőrzések eredményei alapján látszik a javuló tendencia: lassan, de biztosan csökken a kihágások száma, javulnak az eredmények. A legfontosabb adatokat az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
|
január |
február |
március |
április |
ellenőrzések száma |
880 |
982 |
880 |
821 |
próbautazások száma |
847 |
912 |
798 |
800 |
észrevételek száma |
1720 |
1928 |
1263 |
1240 |
próbautazások költsége |
1.820.755 Ft |
1.584.290 Ft |
1.416.150 Ft |
1.894.100 |
nyugtaadás elmulasztása |
271 |
200 |
83 |
130 |
visszajáró átadásának elmulasztása |
20 |
28 |
8 |
6 |
taxaméteres csalás gyanúja |
52 |
60 |
39 |
32 |
kerülőút alkalmazása |
- |
15 |
14 |
8 |
fuvar megtagadása |
26 |
54 |
29 |
22 |
árdrágítás más tarifával |
14 |
20 |
10 |
6 |
hamis számla |
20 |
7 |
9 |
15 |
törölt, lejárt drosztengedély |
57 |
67 |
39 |
48 |
kiállási díj alkalmazása |
1 |
2 |
0 |
0 |
engedély nélküli szolgáltatás |
25 |
24 |
14 |
19 |
érvénytelen adószám |
17 |
12 |
9 |
8 |
panaszbejelentés vizsgálata |
38 |
30 |
40 |
32 |
A vizsgálatok részletei
A taxiállomás-használati szerződés megkötése előtt a taxik komplex ellenőrzési minősítő vizsgálaton esnek át, melyen a jármű külső jellemzőit és műszaki paramétereit, a klímát, a bankkártya-elfogadást, a műszaki megfelelőséget ellenőrizzük. A 2013. szeptember 1. és 2014. április 30. közötti időszakban 4447 taxi minősítő vizsgálatát végeztük el. Ezek közül 3429 jármű felelt meg az előírásoknak, 1006-nál hiánypótlásra, javításra volt, illetve van szükség, 12 járműnél pedig véglegesen elutasítottuk a kérelmet. Azokat ugyanis javíthatatlanul alkalmatlannak találtuk a taxiszolgáltatásra.
A taxiszolgáltatást közvetítő és fuvarszervező működési feltételeinek előzetes vizsgálata is a BKK feladata. Az ellenőrzés kiterjed a szolgáltató pénzügyi megfelelőségének vizsgálatára, az infokommunikációs eszközükre vonatkozó műszaki előírások teljesítésére, a diszpécseralkalmazások megfelelőségére, valamint a védjegyoltalom alatt álló szabadjelző jóváhagyására. Budapesten korábban 21 fuvarszervező társaság tevékenykedett. Közülük 13 kérelmezte az előzetes minősítést.
2014. április 30-áig:
• tizenegy társaság minősítése volt sikeres, és kapta meg előzetes hozzájárulásunkat;
• egy társaság az informatikai minősítésen való alkalmatlansága miatt jelenleg ismételt auditra vár;
• további egy, a hiánypótlás teljesítésére váró társaság a minősítési eljárásban időközben minősített cégbe olvadt.
Minősített és regisztrált fuvarszervezőként tevékenykedhet
• a Főtaxi Zrt.
• a TaxiPlus Europe Kft.
• a Reklámtaxi Kft.
• az RT 5 Taxi Holding Kft.
• a Taxi 4 Kft.
• a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet
• a Centrum Taxi Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
• a 6X6 Taxi Kft.
• a TOP Taxi-2000000 Kft.
• a Tele 5 Taxi Hungary Kft.
• az MB Elit Luxury Kft.
Összesen 7379 próbautazásos ellenőrzést végeztünk a 2013. szeptember 1. és 2014. április 30. közötti időszakban. Ezek eredménye:
• 382-szer kezdeményeztük a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Hatóságánál taxiengedély visszavonását, mert az ellenőrzött taxinak nem volt érvényes taxiállomás-használati engedélye;
• a próbautazásokon 1841 alkalommal – ez az ellenőrzések mintegy 25 százaléka – tapasztaltuk, hogy a szolgáltató a fuvarfeladat befejeztével nem ad nyugtát vagy számlát a fuvardíj átvételéről. Az illetékes hatóságokat hivatalosan értesítettük erről;
• a próbautazások alkalmával 290 esetben tapasztaltunk olyan mértékű árdrágítást, vagyis a rendeletben rögzített hatósági ártól magasabb ár alkalmazását, a taxaméter külső befolyásolását, hamisszámla-adást, illetve a viteldíjmérő óra használata nélküli szolgáltatásvégzést. Ezek következtében a taxiállomás-használati engedélyt azonnali hatállyal felmondtuk, értesítettük a Közlekedési Hatóságot, és kértük az árdrágító szolgáltató taxiengedélyének visszavonását. Ezzel párhuzamosan eljárást kezdeményeztünk a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is a vásárlók megkárosítása miatt.
• 110 alkalommal tapasztaltunk engedély nélküli személyszállítási szolgáltatást. Ezekben az esetekben eljárás megindítását kezdeményeztük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, valamint az illetékes közlekedési hatóságnál.
Továbbra is folyamatosan ellenőrizzük a taxisok tevékenységét éjjel-nappal, munkanapokon és hétvégén kiemelt figyelmet fordítva a hatóságilag rögzített ár betartására. Az ellenőrzéseket a BKK rendszeresen a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság közterület-felügyelőivel közösen végzi.
A taxirendeletről
2013. szeptember 1-jén lépett életbe a Fővárosi Önkormányzat által megalkotott új budapesti taxirendelet – 31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. –, melynek értelmében a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint; kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni. A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére – különösen a fix ár alkalmazására – közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége. Budapesten 2014. január 16-ától a gyártási évtől számított 15 évesnél idősebb gépkocsikkal nem lehet személyszállítást végezni.
Budapesti Közlekedési Központ