Várhatóan június 12-én állhat forgalomba az M3-as metróvonalon az utolsó felújított szerelvény – jelentette be szerdai tájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester. Emlékeztetett rá, hogy a vonal járműparkjának korszerűsítésére a BKV 2014. novemberében hirdetett közbeszerzési eljárást, amelyen legelőnyösebbként a Metrowagonmash ajánlatát fogadták el. A járművek felújítására vonatkozó szerződést 2015 augusztusában kötötték meg, értéke 219,2 millió euró. A szerződésben szereplő alapmennyiség 222 motorkocsira, 24 vezérkocsira és 148 közbenső kocsi korszerűsítésére vonatkozik, emellett tartalmazza 74 vezérkocsihoz az automatikus vonatvezérlő rendszer felújítását is, az alagúti mentéshez, a járművek karbantartásához, javításhoz szükséges speciális eszközök javítását, valamint a szükséges induló tartalék alkatrészkészlet és oktatószimulátor leszállítását. Az alapmennyiség a szerződés alapján megnövelhető további 14 vezérkocsi és 28 kocsi korszerűsítéssel egybekötött felújításával, a megnövelt jármű-darabszámokra az M3-as metróvonal meghosszabbítása esetén lenne szükség. A szerződést összesen ötször módosították, ezek során többek között a kocsik garantált élettartama növekedett 25-ről 30 évre.
A kivitelező az első hat felújítandó szerelvényt 2016. januárjában szállította el Budapestről. Az első, felújított prototípus 2016. májusában érkezett vissza, 2017 januárjában született meg a típusengedély, 2017. március 20-án pedig forgalomba állt az első felújított szerelvény. Idén áprilistól 3-tól már csak felújított szerelvények vesznek részt az utasforgalom lebonyolításában.
Tarlós István elmondta: az M3-as vonalon közlekedő, felújított szerelvények hibastatisztikája a BKV kimutatásai szerint lényegesen jobb, mint az M2-es, vagy akár az M4-es vonalon közlekedőké. A főpolgármester hangsúlyozta: „alapvetően és meghatározóan sikernek könyvelhető el a felújítás”.
Kitért rá, hogy a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével még ősszel megkezdett egyeztetések eredményeként az állomások akadálymentesítése gyakorlatilag maradéktalanul megtörténik. A 20-ból 18 állomásnál teljes lesz az akadálymentesítés, két állomáson pedig ideiglenes megoldást alakítanak ki, de azok is teljes akadálymentesítést kapnak 2023-ig. Felidézte, hogy az M2-es metrónál mindössze 2 állomást akadálymentesített a korábbi városvezetés.
A BKV az orosz gyártóval szemben többször kötbérigényt nyújtott be, a felek között ez ügyben jelenleg is zajlanak az egyeztetések. Tarlós István hangsúlyozta: a BKV a városvezetés támogatásával egyetlen fillér kötbérről sem mond le, minden törvényes eszközt igénybe fog venni, hogy ezen igényeit érvényesítse.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója ehhez kapcsolódva elmondta: az egyeztetésekre tekintettel nem hozzák nyilvánosságra a kötbérigény pontos összegét, hiszen folynak még a tárgyalások, de az összeg „a milliárdot el fogja érni”.
A margitszigeti teniszcsarnoknál történt, engedély nélküli fakivágásokkal kapcsolatban újságírói kérdésre válaszolva Tarlós István elmondta: az ügyben a kormányhivatal megindította az eljárást, amelynek eredményeként nagyon komoly pénzbírság várható. Úgy fogalmazott, hogy nagyon óvatosan kell ehhez a problémához nyúlni, mert azt „egyes közösségek sorozatos politikai performanszokra használják fel, ott tartunk, ha életvédelmi vagy balesetmegelőzési okból ki kell vágni egy fát, akkor is odarohannak rabláncokkal, és lohol a nyomukban a liberális sajtó, és nyomban olvashatjuk, hogy mindenféle demokrácia megszűnt”. Tarlós István hangsúlyozta: a Margitszigetet illetően a környezetvédőknek igazuk van, „én sem vagyok hajlandó elviselni, hogy önkényesen, engedély nélkül Budapest egyik legcsodálatosabb parkjában nekiesnek a fáknak, nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént”.
A főpolgármester elmondta, hogy kedden fogadta a teniszszövetség elnökét, megállapodásuk szerint napokon belül bemutatják a tervezett teniszstadion új terveit. Tarlós István nyomatékosította: ami a Főváros jelenleg érvényes szabályozásába, a Margitsziget természetes környezetébe és funkcióiba nem fér bele, „ahhoz nem fogunk hozzájárulni. Ha belefér, akkor épülhet teniszstadion, hiszen ott mindig az volt. De a méretekre kell odafigyelni, ATP-torna ide vagy oda, a hatósági előírásokat is be kell tartani, amelyek a természetes környezetre vagy akár a védett vízbázisokra vonatkoznak”.
Szintén kérdésre válaszolva a főpolgármester közölte: a csillaghegyi öblözet árvízvédelme ügyében kedden megkapta az általa felkért tudós társaság véleményét, amely alternatív javaslatokat tartalmaz, és amelyről várhatóan rendkívüli ülésén tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés.