Ma délután társaságunk M3 Kőér utcai járműtelephelyén bemutattuk a felújítással egybekötött korszerűsítésen átesett első, hat kocsiból álló prototípusszerelvényt a sajtó képviselőinek. Az eseményen részt vett Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója. A korszerűsítésen átesett prototípus garantált élettartama 30 év, a tervek szerint az első szerelvény várhatóan 2017. márciusában állhat forgalomba.
A felújítás eredményeként a budapesti utazóközönség mind megjelenésében, mind műszaki tartalmában egy modern, a XXI. század technológiai színvonalának megfelelő metrószerelvénnyel találkozik majd.
A korszerűsítés keretein belül megtörtént a teljes jármű korrózióvédelme, újrakábelezése, a részegységeket rezgésgátló, hőszigetelő, hangszigetelő bevonattal látták el. A vontatómotorok cseréje által lényegesen javult a jármű energiafelhasználása, a hajtásrendszer korszerűsítésével az elektronikus visszatáplálás is megvalósul. Ez egyrészt energiatakarékosabbá teszi a járművek működését, másrészt a szerelvények üzemeltetésének környezeti terhelése a lehető legminimálisabb lesz.
Az utastér valamennyi ablaka szilánkmentesen törő, biztonsági üvegből készült, a metrókocsikba automatikus tűzjelző-és tűzoltórendszert építettek be. A felületek védelmét szolgáló anyagok kiválasztásánál fontos szempont volt a tartósság, a nehezen éghetőség, a gazdaságos javíthatóság és lehetőség szerint vegyszermentes tisztíthatóság.
Az utastér összes ablaka szilánkmentesen törő, biztonsági üvegből készült, a kocsikba automatikus tűzjelző- és tűzoltórendszert építettek be.
Az utastér ergonomikus kialakítása, a belső zajcsökkentés, az új, audiovizuális utas-tájékoztató rendszer kiépítése, az utas barát anyagok alkalmazása is mind az utazás színvonalának javítását szolgálják. A kiépített ventilátorok és légszállító elemek rendszere szűrt levegőt juttat az utastérbe, illetve folyamatos belső légmozgást biztosít. A szerelvényeken belül kialakított képrögzítő rendszer az utasok biztonságérzetét növeli.
Az utastéri ajtóműködtető rendszer teljes felújítása és korszerűsítése során a járművet korszerű és alacsony karbantartási igényű elektromos ajtóműködtetésű rendszerrel látták el. A kocsik közötti átjárók zárjai a járművezető által központilag távvezérelhetőek, illetve az utasok által a kocsikban elhelyezett vésznyitó nyomógombokkal is oldhatók. Ez lehetővé teszi a kocsik közötti átjutást és a szerelvények gyors és biztonságos elhagyását, vészhelyzeti menekítés esetén.
A vezetőfülke modernizálásával a járművezetők munkakörülményei is jelentősen javulnak. A kocsikat korszerű kommunikációs rendszerrel és a jármű környezetének biztonságos megfigyelését szolgáló kamerarendszerrel szerelték fel.
A korszerűsített járművek, valamint az utastérben a kerekesszékesek számára kialakított férőhelyek a mozgásukban korlátozott utasaink számára biztonságosabb utazási feltételeket biztosítanak, a szerelvények padlószintje pedig jobban illeszkedik a peronmagassághoz.
A jármű az ütemtervnek megfelelően teljesítette az NKH által kitűzött hatósági szemlét, 2016. szeptember 23-án pedig sikeresen befejeződtek a prototípusszerelvény légrendszer-, fékrendszer- és fékútmérési típusvizsgálatai.
Ennek eredményeképpen - várhatóan pár napon belül - a szerelvény üzemszüneti időszakban, utasok nélkül, műterheléssel az M3-as vonalon folytatja majd a típusvizsgálatokat.
BKV Zrt.