Megérkezett Budapestre az első két alacsonypadlós, légkondicionált KARSAN típusú midibusz abból a 16-ból, amelyek hamarosan leváltják a budai Várban közlekedő, elavult járműveket. A budai Vár és környéke közlekedésének fejlesztését célzó program keretében, európai uniós támogatásból megvásárolt, egyenként 39 fő szállítására alkalmas, EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral felszerelt midibuszokat szeptember 15-én a budai Várban, a Szentháromság téren mutatta be a sajtó képviselőinek Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Dr. Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere és Dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. A török fél részéről Sakir Fakili budapesti török nagykövet, és Vancin Kitapci a Karsan ügyvezető igazgatója szólalt fel. Az új midibuszok a tesztidőszakot követően a tervek szerint az év végén forgalomba állnak.
Az új típusú midibuszok alacsonypadlósak, légkondicionáltak, és EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotor hajtja őket. Teljes befogadóképességük egyenként 39 fő, az ülőhelyek száma pedig összesen 21. A midibuszok a Budai Várban és vonzáskörzetében, a 16-os busz útvonalán fognak közlekednek. A most bemutatott két midibuszt követően a további 14 jármű várhatóan októberben érkezik meg Budapestre.
A bemutatót Dr. Szeneczey Balázs, főpolgármester-helyettes nyitotta meg, aki jelezte, hogy a mostani fejlesztés nem pusztán a járműpark bővítését jelenti, hiszen az új buszok beszerzése egy komplex fejlesztés részeként valósult meg. Hozzáfűzte azt is, hogy az új midibuszok vásárlása fővárosi, kormányzati és nemzeti érdekeket szolgál, tekintettel arra, hogy Magyarország turisztikailag egyik legfrekventáltabb részén valósul meg.
Dr. Nagy Gábor Tamás, a I. kerület polgármestere beszédében arra mutatott rá, hogy a Karsan vadonatúj járművei nem csak a kerület közlekedését, hanem a magyar-török gazdasági kapcsolatokat is erősítik, ezért megköszönte a BKK-nak és a török gyártónak a projektben való rugalmas együttműködést.
Dimenziókat ugrunk az eddigiekhez képest – mondta a bemutatón Dr. Dabóczi Kálmán. A BKK vezérigazgatója jelezte, hogy a Karsan új buszai EURO6-os dízelmotorral, klímaberendezéssel és alacsonypadlóval rendelkeznek, így a vadonatúj járművek méltók Budapest világörökségéhez, a Várhoz. Dr. Dabóczi Kálmán felhívta a figyelmet arra is, hogy nem szabad megfeledkezni a BKV Zrt. szerepéről sem, hiszen ők fogják üzemeltetni az új midibuszokat, melynek során szükség lesz a cég több évtizedes tapasztalatára.
A bemutatón ugyancsak résztvevő Sakir Fakili budapesti török nagykövet, illetve Vancin Kitapci a Karsan Pazarlama ügyvezető igazgatója egyaránt arra emlékeztetett, hogy Magyarország és Törökország bár földrajzilag távol vannak egymástól, de kultúrájukban és gazdaságilag nagyon is közel. A Karsan ügyvezető igazgatója hozzátette: arra törekednek, hogy a két ország közötti baráti kapcsolat egyre szorosabbá váljon, aminek fontos lépése a mostani midibuszok beszerzése.
A Budapesti Közlekedési Központ egykor 90 járműből álló midibuszflottája mára 28-ra apadt, közülük is mindössze 21 állhat nap mint nap forgalomba. A megfelelő közlekedés biztosításához a szakemberek szerint egy 40 járműből álló midibuszflotta fenntartása lenne indokolt, de akár 60 midibusz üzemeltetése is racionális lehet Budapesten.
Annak érdekében azonban, hogy a budai Várban a tömegközlekedés színvonala mielőbb javuljon, a BKK – a Budavári Önkormányzattal közösen megkötött támogatási szerződés alapján – összesen 16 darab alacsonypadlós, korszerű, környezetkímélő, dízel midibusz megvásárlására írt ki közbeszerzési eljárást 2013 őszén. A közbeszerzés nyertese a török Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret lett, s az eljárás eredményeként – teljes egészében európai uniós támogatásból – ez a cég szállíthatja Budapestre az új budavári buszokat.
A buszok beszerzésének teljes költsége összesen 909 millió forint, amely a buszbeszerzés mellett tartalmazza a szükséges pótalkatrész beszerzésnek, a projektmenedzsmentnek, a megvalósíthatósági tanulmány készítésének és a kapcsolódó, kötelező kommunikációnak a költségeit is.
Mivel a buszcserére vonatkozó európai uniós projekt az év végén zárul, így decemberében már egészen biztosan kipróbálhatja a jelenlegieknél mintegy tíz százalékkal nagyobb férőhely-kapacitású, környezetkímélő, új buszokat a Várnegyed utazóközönsége. A hosszabb távú célok között pedig az szerepel, hogy a jövőben elektromos meghajtású midibuszok róják majd a Várnegyed útjait. Amikor pedig majd az elektromos meghajtású buszok is megérkeznek és munkába állnak a fővárosban, a hamarosan forgalomba álló, új midibuszok Budapest más hegyvidéki területeinek – a Rózsadombnak, a Gellérthegynek vagy éppen a Testvérhegynek – a közlekedését tehetik korszerűbbé.
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
Budapesti Közlekedési Központ
Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat