Budapestinfó: a déli szakaszon kezdődhet az M3-as metró felújítása, négy nyári hétvégén a gyalogosoké a Szabadság híd

Az M3-as metrónál a déli – Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti – szakaszon indulhatnak meg a közeljövőben a felújítási munkák – mondta szokásos pénteki sajtótájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester.

Emlékeztetett rá, hogy a felújításra összesen négy tendert írtak ki: az alagútra, valamint az északi, a középső és a déli szakasz állomásaira. Két tender esetében a főpolgármester kezelhetőnek nevezte a költségtúllépést, ami az alagúti munkák esetében 15%, „erről már elképzelhető, hogy alá tudják támasztani”. „Életszerű feltételezni, hogy a 137 milliárd forintos fedezet alapján az alagútban és a déli szakasz állomásain elindulhat a munka” – jelentette ki. Hozzátette: ha a Nemzetgazdasági Minisztérium a költségtúllépés tekintetében megadja az engedélyt a szerződéskötésre, a munka elindulhat. „Ha nem adja meg az engedélyt, az nyilván magyarázatra szorulna, de erre nem lehet igazán számítani” – jegyezte meg. A főpolgármester úgy fogalmazott: „mivel a kivitelezés szakaszos, körülbelül egy évünk van arra, hogy megpróbáljunk olcsóbb ajánlatokat begyűjteni az északi és középső szakaszra”. A metrófelújítás, „hacsak nem akarja valaki foggal-körömmel megakadályozni”, el tud indulni a közeljövőben, várhatóan kora ősszel – válaszolta újságírói kérdésre. 

Tarlós István idézte Bent Flyvberg dán professzor tanulmányát, amely az Amerikai Tervező Szövetség szakfolyóiratában jelent meg, és a közösségi közlekedési fejlesztési projekteket elemezte nemzetközi összehasonlításban. Eszerint a költségtúllépés világjelenség, 10-ből 9 projektnél a tényleges költségek meghaladják a tervezettet, a túllépés átlagosan 28%, az eltérés a városi kötöttpályás fejlesztéseknél volt a legmagasabb, átlagban mintegy 45%-os.

Kérdésre válaszolva a főpolgármester elmondta: részt vesz a szerdai kormányülésen, és felvázolja a most ismertetett metrófelújítási javaslatot. Tarlós István újságírói kérdésre válaszolva elmondta: ha a főváros magára marad, annak érdekében, hogy az M3-as metrót felújítsa – ami nemcsak Budapestet, hanem az egész országot érinti, hiszen több utast szállít, mint a MÁV országosan –, a saját erejére hagyatkozva is mindent el fog követni. Ha másként nem megy, akkor hajlandók vagyunk az uniós támogatású projekteknek az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon (IKOP) belüli átcsoportosításra, de ehhez állami garanciára is szükség lesz, mivel százmilliárdos nagyságrendről van szó – tette hozzá.

A főpolgármester úgy fogalmazott: „bizonyos várakozások ellenére a metrófelújítást tekintve van előremozdulás, bizony látszik az alagút vége”. Emlékeztetett rá, hogy a felújítás esetében a mérnökárakat másfél-két évvel korábban határozták meg, kivitelezési és engedélyezési tervek hiányában, a 4-es metró árai alapján. „Kénytelenek voltunk erre, mert a busztender meghekkelése miatt a felesleges huzakodással elvesztettünk egy félévet” – tette hozzá. Kitért rá, hogy első körben a tendereket vissza kellett utasítaniuk, mert fedezet nélküli kötelezettséget kellett volna vállalni, „nem volt reális feltételezni a fedezet megszerzését”. Elmondta, hogy az ajánlatoknál nem az anyagárak ugrottak meg, hanem a díjak, aminek az az oka, hogy „az iparosok, szakmunkások egy része elment”.

Négy nyári hétvégén – június 17-18-án, 24-25-én, valamint augusztus 5-6-án és 12-13-án – ismét visszaadják a gyalogosoknak a Szabadság hidat.

A csillaghegyi öblözet árvízvédelmével kapcsolatban Tarlós István elmondta: a tervezés a vége felé jár, a nyomvonalat a Fővárosi Közgyűlés már alapjában kijelölte. A vízjogi létesítési engedélyezési dokumentumot a tervező április 25-én megküldte, a környezeti hatásvizsgálati dokumentumokat május 23-án adták át. Az FCSM további részterveket szolgáltatott: favédelmi, fakivágási tervet május 24-én, a fenntartási út terveit május 25-én, a kockázatkezelési tervet május 29-én. A részterveket és a környezeti hatásvizsgálati dokumentumokat június 7-ig észrevételezik. Első körben a környezeti hatásvizsgálati eljárásra kerül sor, az engedélyeztetés időtartama 42 nap. A vízjogi engedélyezés becsült időtartama 2 hónap. A tendertervek június végére készülnek el, a tenderkiírás szeptemberre várható. A szerződést december végén-január elején köthetik meg, a kivitelezési munkálatok februárban-március elején kezdődhetnek meg, a tervezett befejezés 2019 nyár vége, ősz eleje.

Négy nyári hétvégén – június 17-18-án, 24-25-én, valamint augusztus 5-6-án és 12-13-án – ismét visszaadják a gyalogosoknak a Szabadság hidat – jelentette be a Budapestinfón Szalay-Bobrovniczky Alexandra humán főpolgármester-helyettes. Emlékeztetett rá, hogy a tavaly kényszerűségből lezárt híd népszerű helyszínné vált, ezért döntött a Főváros az újbóli lezárás mellett, megvizsgálva, hogy az miként illeszkedik a vizes vb előkészületeihez és más nyári fővárosi programokhoz.

A négy érintett hétvégén az átkelőt szombat hajnal 4-től vasárnap éjfélig fogják lezárni a forgalom elől. Hangsúlyozta, hogy a biztonság elsődleges szempont, így a híd főtartójának felső ívéhez – ahol a turulhoz lehet feljutni – nem szabad felmászni. „Amennyiben ez megtörténik, a főpolgármester visszavonja a lezárásról szóló döntését” – figyelmeztetett, ezért mindenkit arra kért: ne másszon fel a hídra, ne rontsa el mások örömét. Kitért arra is, hogy a lezárt hídon „nem lesz zsibvásár”, nem szeretnének ott túlzsúfolt, kereskedelmi tevékenységgel terhelt területet, hanem egy olyan szabad teret, ahol lehet fagyizni vagy a Dunát nézni. A főpolgármester-helyettes reményét fejezte ki, hogy a budapestiek nagy örömmel fogják e négy nyári hétvégén használni a hidat.

Hírek

RSS megtekintés