A BKK múlt csütörtökön elindult online jegyértékesítési rendszere biztonságos, nincs ok arra, hogy azt leállítsák, a felhasználók adatai biztonságban vannak – jelentette ki keddi sajtótájékoztatóján Szeneczey Balázs, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes. Kiemelte, hogy az értékesítési rendszer folyamatos kibertámadásoknak volt kitéve.
Felhívta a figyelmet, hogy bármilyen jogosulatlan használat vagy támadás bűncselekménynek minősül, amely jogi lépéseket, adott esetben büntetőfeljelentést von maga után. Hozzátette: az online jegyértékesítési rendszer szeptemberig tesztüzemmódban működik, az átmeneti időszak végén értékelik az addigi tapasztalatokat, elvégzik az esetleges további fejlesztéseket, és mindent megtesznek azért, hogy az még biztonságosabb legyen. Kitért rá, hogy az online rendszer népszerű, az első négy napban ötezer felhasználó regisztrált, a jegy- és bérletvásárlók száma mintegy 800.
Az új értékesítési csatorna bevezetésével a kényszerű sorbanállást, a készpénzhasználatot akarták mellőzni, a cél lényegében az volt, hogy mindenkinek legyen otthon egy BKK-jegyautomatája – fogalmazott Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. A felhasználók a számítógépük vagy az okostelefonjuk segítségével személyes hozzáférési pontot kapnak az új, kényelmes és modern értékesítési rendszerhez – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy a szolgáltatást – amely megköveteli a digitális írástudás egy alapvető szintjét – nem kötelező igénybe venni.
Dabóczi Kálmán kiemelte, hogy a rendszer csütörtöki indulása óta egyetlen perc általános rendszerhiba, szolgáltatásból való kiesés, sikeres feltörési kísérlet nem volt, bár utóbbira számtalan próbálkozás akadt.
Takács József, a rendszert működtető T-Systems Magyarország Zrt. biztonsági igazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: a csütörtöki indulás óta 600 támadást jegyeztek fel, többen regisztráltak ilyen céllal, mint ahányan jegyet vagy bérletet akartak venni.
A BKK vezérigazgatója nyomatékosította: az a médiában megjelent megközelítés, miszerint a rendszer manipulálásával könnyedén „ingyenbérlethez” lehet jutni, teljesen téves, ráadásul bűncselekményt eredményez. Felhívta a figyelmet, hogy a rendszer kapcsán eddig egyetlen érdemi panasz nem érkezett a BKK-hoz. A személyes adatok védelme kapcsán jelezte, hogy előzetesen megszerezték az adatbázis-kezelési jogosultságot a hatóságtól, ennek birtokában indították el az új értékesítési csatornát.
A vezérigazgató beszélt arról is, hogy eddig mintegy 150 felhasználót töröltek, akik megsértették az általános szerződési feltételekben foglaltakat, mivel valótlan profilokkal jelentkeztek be. Nyomatékosította, hogy kívülről a rendszergazdai jogosultságokat nem lehet elérni, nem jelentkezhet be bárki adminként a rendszerbe. „Voltak, akik szét akarták trollkodni, tönkretenni a rendszert, de nem jártak sikerrel” – jegyezte meg.
Dabóczi Kálmán elmondta: az új értékesítési rendszer bevezetése kihívást jelent az ellenőröknek, a járművezetőknek és a biztonsági őröknek, akiket 5-25 fős csoportokban igyekeztek felkészíteni, képzés keretében. Elismerte, hogy ez nem megy egyik napról a másikra, és elnézést kért amiatt, ha az utasok kiszolgálása e tekintetben nem ment könnyedén.
A BKK vezérigazgatója közölte: a rendszerszintű támadássorozatok miatt fokozták a biztonsági intézkedéseket – „mélyebb naplózás indult, bármilyen kalózkodásnak nyoma lesz” –, és szigorították a regisztrációt is. „Senkinek a jelszava, személyes adata nem kompromittálódott, bár sok kísérlet volt erre” – tette hozzá.
Kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta: a szeptemberi bérletvásárlási hullámot akarták megelőzni, ezért indult el júliusban az online értékesítési rendszer. Szintén kérdésre válaszolva közölte: az új értékesítési csatorna működtetése – amelyet szolgáltatásként vesznek igénybe – havonta 22-25 millió forintba kerül.