Tarlós BKV-ügyben elmentünk a falig, sőt, azon is túl

Ennél jobb eredmény nem volt kihozható – mondta a közgyűlés döntése utáni, rögtönzött sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester. (A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén arról döntött, hogy 9 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt ad a közlekedési társaságnak április 30-ig, valamint további 6 milliárdot közszolgálati ellentételezésként.)
 
Idézte az Állami Számvevőszék vizsgálatát, amely szerint a BKV mostani helyzete a 2002-2010 közötti időszak miatt keletkezett. Hangsúlyozta, hogy a főváros nem hitelt, hanem tagi kölcsönt nyújt a közlekedési társaságnak. Emlékeztetett arra, hogy miközben ezt a szocialisták bűncselekmény gyanújával próbálják beárnyékolni, ők korábban úgy engedélyeztek hitelfelvételeket a BKV-nak, illetve vették tudomásul a veszteségeit, hogy a cégnek azt esélye sem volt visszafizetni.
 
A 9 milliárdos tagi kölcsönt a főváros a likvid tartalékaiból teremti elő, azért, hogy a BKV a január végén lejáró hiteleit törleszteni tudja – mondta kérdésre válaszolva. Tarlós István kitért arra, hogy a főváros az intézmények működési kiadásainak 10 százalékát zárolja, amíg a kormánnyal zajló tárgyalásokon eredmény nem születik. A főváros a BKV érdekében megpróbál más intézményei és akár a kötelező feladatai rovására forrásokat előteremteni, ez leginkább az oktatási ágazatot érintheti, és akár iskolabezárással is járhat. Több tételből megpróbálunk további 20 milliárdot összeszedni a BKV-nak – tette hozzá. A nem kötelező önkormányzati feladatokra szánt maradék 2 milliárdot is hajlandó a főváros erre a célra áldozni, és minden kiadást a végtelenségig igyekszik csökkenteni.
 
Tarlós István kitért arra is, hogy a főváros által összeállított javaslatcsomagban a tarifaemelés nem szerepel, pedig azt a Nemzetgazdasági Minisztérium követelte volna. A főpolgármester hangsúlyozta, a miniszterelnöknek és a kormánynak is be akarják bizonyítani, hogy további forrásokra a fővárosnak nincs fedezete, a BKV működőképességét és adósságszolgálatát pedig önerőből nem tudja megoldani. „El kellett mennünk a falig, sőt, még azon is túl” – fogalmazott a főpolgármester. Az, hogy az állam a budapesti tömegközlekedést nem támogatja, de a fővárosnak sincs lehetősége forrásait bővíteni, „a világon nincsen, és matematikailag megoldhatatlan képletet jelent” – jelentette ki.
 
A BKV-t leszámítva a főváros teljesen működőképes, az összes egyéb gondját meg tudja maga oldani.  BKV helyzetét viszont csak a kormánnyal együtt tudja rendezni – hangsúlyozta Tarlós István.
 
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy „nincsenek tárgyalások”, az öttagú fővárosi tárgyalódelegáció is „fiktív”, a főváros elkészítette és aktualizálta a BKV megmentésére az elmúlt egy évben tett javaslatait, és azt eljuttatta a kormánynak, kérve a kormányfő és a kabinet segítségét. „Amit meg tudtunk tenni, megtettük, a labda nem nálunk van” – fogalmazott.
 
Ha megegyezés hiányában nem sikerült a BKV-val megújítani a 2004-ben kötött, és április végén lejáró közszolgáltatási szerződést, az a főpolgármester szerint azt fogja jelenteni, hogy május 1-től a cégnek nem lesz működési engedélye, az utasok reggel hiába fogják várni a járműveket, azok ugyanis nem fognak kijönni a remízekből.
budapest.hu

Hírek

RSS megtekintés