2013. február 9-étől, szombattól a "Belváros Új Főutcájának kiépítése II. ütem" projekt keretében a Ferenciek terén megkezdődik a gyalogos és a korábbi közúti aluljárók átépítése, amely a környék felszíni közlekedésének az eddigieknél jelentősebb korlátozásával jár.
A munkavégzés miatt jelentős változásra kell számítani a környék forgalmában, várhatóan május elejéig. A szombattól bevezetendő lezárásnál kisebb mértékű forgalomkorlátozásra nincs más lehetőség, hiszen a megszűnő aluljáró födémje cserére szorul, a munkaterület mellett pedig a mai 6 helyett maximum 3 sáv fér el.
Változások a közúti közlekedésben
Budáról Pest felé
• Az Astoria irányában a Ferenciek terén, a munkaterület mellett mintegy 100 méteres szakaszon födémépítési munkálatok miatt csak egyetlen forgalmi sáv marad, amelyet az autóbuszok és a többi közúti jármű közösen használhatnak.
• A közúti torlódások csökkentése érdekében az autósok számára az Astoria irányában lehetséges kerülőútvonalként használható az Erzsébet híd pesti hídfője és a Szép utca között a Váci utca - Irányi utca - Reáltanoda utca - Szép utca kerülő útvonal, ennek érdekében a Váci utcát ismét megnyitják a Március 15. tér felől. Az Irányi utca a Reáltanoda utca fele ismét egyirányú lesz. A kerülőút forgalmában azonban várhatóan torlódásokra kell számítani. Aki teheti, az Erzsébet híd helyett más hidat válasszon a Budáról Pestre történő átkelésre; különösen Dél-Buda és a Budaörsi út irányából a Petőfi híd vagy Rákóczi híd javasolt.
• A gépjárművezetők a balesetveszély elkerülése érdekében fokozottan figyeljenek a 30 km/órás sebességkorlátozás betartására, és segítsék az autóbuszok áthaladását az egysávos szakaszon. Az autóbuszok számára a Ferenciek tere megállóhelyig lesz autóbuszsáv kijelölve. Az addigra megmaradt egyetlen sáv és a buszsáv összeágazásánál a Ferenciek terén a buszoknak elsőbbségük lesz az autóforgalommal szemben. Kérjük az autósokat fokozottan óvatosan vezessenek!
Pestről Buda felé
• Buda felé az építési terület mellett változatlanul két forgalmi sávon haladhat a közúti forgalom a korábbi buszfolyosó sávjaiban kialakított területen. A belső forgalmi sávot azonban kizárólag a személygépjárművek használhatják.
• Az ideiglenes forgalomkorlátozások miatt a Budáról Pestre közlekedők számíthatnak közúti torlódásra, amely az Erzsébet híd és a Hegyalja út forgalmát is érintheti, elsősorban a csúcsidőszakokban. Aki teheti, válasszon más útvonalat, vagy használja a tömegközlekedési eszközöket.
Változások a tömegközlekedésben
Mivel a Ferenciek terénél a buszsáv egy szakaszon megszűnik, várhatóan késésekre kell számítani az erre közlekedő 5-ös, 7-es, 7E jelzésű, 8-as, 112-es, 173-as, 173E jelzésű, 178-as, 233E jelzésű, valamint 239-es autóbuszok közlekedésében. Az időveszteséget a BKK igyekszik a tömegközlekedés lehető legnagyobb mértékű előnyben részesítésével csökkenteni, mindazonáltal aki teheti, válassza Dél-Buda felől a kiskörúti villamosokat (47-es, illetve 49-es), Buda belső és hegyvidéki területei felől az M2-es metrót. Az egysávos szakaszon az autóbuszoknak lesz elsőbbségük az autóforgalommal szemben, ezzel is segítve a lehető leggyorsabb tömegközlekedést.
A fent felsorolt járatok Astoria irányú Ferenciek tere M megállója a jelenleginél további 20 méterrel hátrébb lesz elhelyezve az Erzsébet híd felé, a sávok összefonódásának jobb forgalomtechnikai kialakítása miatt.
Változások a gyalogos közlekedésben
Véglegesen megszűnik a Kossuth Lajos utca - Szép utcai torkolatában kijelölt gyalogátkelőhely, helyette a tőle 70 méterre lévő Semmelweis utcai átkelőhely használata javasolt. A végleges forgalmi rendben új gyalogátkelőhely létesül majd a korábbi két zebra között.
Az Európai Unió pénzügyi támogatásával az V. kerületi Önkormányzat beruházásában, a Fővárosi Önkormányzat és a BKK együttműködésével megvalósuló Belváros Új Főutcája projekt második szakaszának célja, hogy a Ferenciek tere és környékének átalakításával egy sokkal élhetőbb, tisztább és vonzóbb belvárosi környezetet alakítson ki, hogy ez a terület is végre méltó részévé váljon a főváros turisztikai és rekreációs övezetének. A projekt első szakaszának keretében már korábban megújult a "Főutca" két szakasza, a Ferenciek terének és környékének felszínrendezését biztosító projekt során pedig végre össze is forr egymással a két szakasz. A Ferenciek terén a jelenlegi soklépcsős, kényelmetlen aluljárók helyett a felszínen kelhetnek majd át a gyalogosok és a kerékpárosok, és a 15-ös és 115-ös buszoknak sem kell aluljárókba hajtaniuk. A látássérültek átkelését korszerű, jól érzékelhető taktilis jelzések segítik majd. A gyalogosok számára további segítséget jelent, hogy lényegesen nagyobbá válik majd a metró aluljáró területe, mert az átépítésre kerülő Y közúti aluljárót hozzákapcsolják, a jelenlegi gépjárműforgalom megszűnésével pedig új, vonzó közlekedési és vásárlási lehetőségek nyílnak a gyalogosok és a kerékpárosok számára. A Ferenciek tere kizárólag közúti csomópont helyett ismét városi tér is lesz.
A Ferenciek tere és a Március 15. tér felújításáról szóló korábbi cikk itt olvasható.
Budapesti Közlekedési Központ