Évről évre sok bosszúságot okoznak a szabálytalanul várakozó gépjárművek a közösségi közlekedésben, elsősorban a buszt, trolibuszt, villamost az akadály miatt hiába váró utasoknak. 2013 óta azonban a BKK és a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság közötti együttműködés alapján a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatósággal közösen üzemeltetett járműelszállító, darus tehergépjárművel a szabálytalanul várakozó és a tömegközlekedést akadályozó autókat elszállítják, valamint a szabálytalankodókkal szemben eljárás indul. Az intézkedés meghozta az eredményt: jelentősen csökkent a kényszerű autóbuszos pótlások, forgalmi zavarok, balesetveszélyes helyzetek száma.
A KRESZ megállásra, várakozásra, és táblával jelzett behajtási tilalomra vonatkozó szabályait megsértő autósok napi rendszerességgel okoznak fennakadásokat egyes közösségi közlekedési járművek menetrend szerinti forgalmában. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága (FÖRI) között 2012 végén létrejött együttműködés alapján ugyanakkor 2013. február elsejétől a tömegközlekedést akadályozó autókat a FÖRI elszállítja, valamint a szabálytalanul várakozók ellen eljárás indul. A közös munka meghozta az eredményt: csökkent az autósok okozta tömegközlekedési fennakadások száma, és kevesebbszer volt szükség a fenti okok miatt troli- vagy villamosjáratok autóbuszos pótlására is.
A szabálytalan várakozás a főváros számos pontján, jellemzően a szűkebb útszakaszokon okoz bosszúságot nemcsak a tömegközlekedési dolgozóknak, de a fennakadás miatt átszállásra, útvonal-változtatásra kényszerülő utasoknak is. Korábban szinte napi rendszerességgel állt le a 17-es villamos forgalma, ahol gyakorlatilag a felére esett vissza a forgalmi akadályok száma: 2012-ben 100 esetben okozott kellemetlenséget szabálytalanul parkoló gépkocsi, míg 2013-ban már csak 48 alkalommal. Szintén csökkenő tendenciát mutat a szabálytalan várakozásokból adódó forgalmi akadályok száma a 83-as, a 15-ös és a 105-ös járatoknál. Ezenfelül a belvárosi trolibuszoknál (73-as, 74-es , 78-as) a szabálytalan várakozások száma ugyan nem csökkent, de a BKK–FÖRI-FKI közös szolgálatának köszönhetően kevesebb lett az egy forgalmi akadályra jutó zavaridő mértéke.
A BKK és a FÖRI közös intézkedései óta a korábban tapasztaltnál lényegesen gyorsabban, akár a bejelentéstől számított 20 perc alatt megszűnik a forgalmi akadály a tömegközlekedés rendjét akadályozó gépkocsi elszállításával. A speciális szolgálat hatására szintén jelentős mértékben javultak a kötöttpályás járműveket pótló autóbuszok időszakos megállóhelyének használati feltételei is.
A BKK–FÖRI-együttműködés eredménye számokban:
• 1793 alkalommal intézkedtek a szabályokat megszegő gépjármű vezetőkkel szemben a FÖRI és a BKK közös szolgálatában tevékenykedő közterület-felügyelő egységek.
•856 esetben szabtak ki bírságot a járművezető távollétében.
•432 esetben róttak ki helyszíni bírságot.
•204 alkalommal szállították el a szabálytalanul várakozó gépkocsikat.
•151 esetben már a helyszínre érkezett az elszállító kocsi, azonban megjelent a szabálytalanul várakozó jármű vezetője is a helyszínen, és kifizette az elszállítási költség 50%-át, valamint alávetette magát a helyszíni intézkedésnek.
•78 esetben tettek feljelentést a közterület-felügyelők.
Budapesti Közlekedési Központ
Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság