2016.
június 16-án kezdődik az idei év egyik legjelentősebb fővárosi közösségi
közlekedést érintő beruházása. A tervezetten augusztus 28-áig tartó időszakban
a Budai fonódó villamoshálózat déli szakaszán, a Fehérvári úton és a Bartók Béla úton valamennyi villamosmegállóhely-peron
átépül, emellett felújítják a leromlott
műszaki állapotú Bartók Béla úti villamospálya Móricz Zsigmond körtér - Szent
Gellért tér közötti szakaszát is, illetve a
Budafok kocsiszín felújításához kapcsolódó vágányépítések is ekkor valósulnak
meg. Az építési munkák és az azzal járó villamospótlás minél kisebb zavaró
hatása érdekében a korszerűsítési munkák egyes ütemeit összehangolták,
elvégzésüket pedig az iskolai tanítási szünet idejére időzítették.
A
vágányzár ideje alatt a Bartók Béla úton és a Fehérvári úton szünetel a
villamosközlekedés. A kieső
szakaszokon autóbuszok pótolják a villamosokat. A pótlóbuszok jelentős része
alacsonypadlós, légkondicionált, korszerű emissziós normákat teljesítő jármű
lesz. A Szabadság hidat erre az időszakra teljesen lezárják nemcsak a
villamos-, de a közúti forgalom elől is, emellett korlátozások lesznek a Szent
Gellért téren, a Bartók Béla úton, a Móricz Zsigmond körtéren és a Fehérvári
úton is.
A Budapesti Közlekedési Központ mindent megtesz annak érdekében,
hogy a nyáron zajló felújítási munkák a lehetőségekhez képest a legkevésbé
okozzanak nehézséget a fővárosban közlekedők számára. A BKK minden érintett járaton és vonalon írásos és hangos
utastájékoztatást nyújt, a megállóhelyeken plakátokat helyez ki a javasolt kerülőutakról, és 30 ezer szórólapot osztanak
az arra közlekedőknek a változás első napjaiban. Az építkezések alatti
aktuális forgalmi információkról rendszeres tájékoztatást találnak az
érdeklődők a BKK honlapján.
Közlekedés az érintett villamosvonalakon
A
tanítási szünet ideje alatt szünetel a villamosközlekedés
·
a Bartók Béla úti
villamosok (19-es, 49-es) vonalán Kelenföld vasútállomás és a Rudas Gyógyfürdő
(19-es), illetve a Deák Ferenc tér (49-es) között,
·
a Fehérvári úti
villamosvonalakon (17-es, 41-es, 47-es, 48-as) pedig a járatok dél-budai
végállomása és a Móricz Zsigmond körtér (17-es), Rudas Gyógyfürdő (41-es),
illetve a Deák Ferenc tér (47-es, 48-as) között.
A
17-es villamos a Bécsi út/Vörösvári út és a Móricz Zsigmond körtér M között
közlekedik, a 19-es és a 41-es villamossal pedig a Bécsi út/Vörösvári út és a
Rudas Gyógyfürdő között lehet csak utazni. A 47-es és a 49-es villamost a
teljes vonalon autóbusz pótolja. Az 56-os és az 56A villamos Hűvösvölgytől a
Rudas Gyógyfürdőig jár, míg a 61-es Hűvösvölgytől a Móricz Zsigmond körtérig, a
Villányi úti végállomásig.
Aki
a villamosforgalomból kieső dél-budai területekre igyekszik, annak pótlóbuszra
kell majd szállnia:
·
A Savoya Park felé a
Móricz Zsigmond körtér M-ről induló 17-es jelzésű pótlóbusszal,
·
a Kamaraerdei Ifjúsági
Park pedig ugyaninnen a 41-es jelzésű busszal érhető majd el.
·
47-es jelzéssel indul
busz a Deák Ferenc tér M és a Városház tér között – a Szabadság híd lezárása
miatt – az Erzsébet hídon át,
·
49-es jelzéssel
Kelenföld vasútállomás M és a Deák Ferenc tér M között, szintén az Erzsébet
hídon,
·
továbbá 48-as jelzéssel
busz közlekedik a Deák Ferenc tér M és a Fővám tér M között.
A
pótlóbuszok jelentős része alacsonypadlós, légkondicionált, korszerű emissziós
normákat teljesítő jármű lesz.
A Budafok kocsiszín előtti közmű- és vágányépítések
miatt a Fehérvári út teljes keresztmetszetében le lesz zárva a közúti forgalom
elől a Mezőkövesd út környezetében. A peronépítési munkák miatt a Fehérvári út
a Vegyész utca és az Építész utca között csak a centrum felé lesz járható. A
Fehérvári úton közlekedő alaphálózati autóbuszok és a pótlóbuszok is a Szerémi
útra terelve közlekednek.
A
villamospótlás ideje alatt sűrűbben jár majd a villamosforgalom alól kieső
szakaszok egy részét lefedő M4-es metró, továbbá több, kapcsolódó buszjárat
közlekedése is úgy módosul, hogy kedvezőbbek legyenek átszállási kapcsolataik a
rövidített útvonalú villamosokra, illetve a pótlóbuszokra.
A Budapesti Közlekedési Központ mindent megtesz annak érdekében,
hogy a nyáron zajló felújítási munkák a lehetőségekhez képest a legkevésbé
okozzanak nehézséget a fővárosban közlekedők számára. A BKK minden érintett
járaton és vonalon írásos és hangos utastájékoztatást
nyújt, a megállóhelyeken plakátokat helyez ki a
javasolt kerülőutakról, és 30 ezer szórólapot osztanak az arra közlekedőknek. A
villamosmegállók korszerűsítéséhez kapcsolódó aktuális forgalmi információk
mindig megismerhetőek a BKK honlapján a www.bkk.hu/peronfelujitas oldalon.
Lényegesebb közúti forgalomkorlátozások
A legfontosabb közúti forgalmi változás, hogy a villamospótlás
idejére, június 16-ától augusztus 28-áig a Szabadság hidat lezárják nemcsak a
közösségi közlekedési, de a közúti forgalom elől is. Kapacitását a szomszédos
Erzsébet híd, illetve a Petőfi híd pótolja. Jelentős korlátozások várhatóak a
Szent Gellért téren is, várhatóan július közepéig: lezárják a Szent Gellért
rakpart felől a Műegyetem rakpart felé vezető útpályát, a Csíky utca haladási
irányát megfordítják, valamint a Budafoki út Műegyetem rakpart és Csíky utca
közötti szakaszát egyirányúsítják.
A Bartók Béla úton a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér
között a villamosvágányok melletti, azaz a belső forgalmi sávokat lezárják, így
ott irányonként egy-egy sáv lesz csak járható. A Fehérvári úton a Móricz
Zsigmond körtér és a Vegyész utca közötti szakaszán kell sávlezárásra számítani, ugyanakkor a Mezőkövesd út és
a Fonyód utca közötti szakaszon a Fehérvári utat teljes szélességében lezárják.
A felsorolt korlátozások miatt a BKK kéri, hogy aki Budán észak
felől dél felé tart, az lehetőség szerint kerülje el a Fehérvári utat és a
Bartók Béla utat.
A Szabadság híd lezárása miatt a pótlóbuszok az Erzsébet hídon
közlekednek majd. Új, ideiglenes jelzőlámpás kordont alakítanak ki az
Astoriánál a Rákóczi út végén, annak
érdekében, hogy a pótlásban részt vevő, a Kossuth
Lajos utca felől a Deák Ferenc tér felé tartó autóbuszok ott – a kiskörúti
járművek mozgásával egyidőben – vissza tudjanak fordulni a Rákóczi úton a
Károly körút felé. Ez a manőver a csomópont közúti kapacitását nem
befolyásolja, azonban a szokatlan közlekedési szituáció az arra haladók kiemelt
figyelmét kívánja meg.
A jelenleg zajló
villamosmegálló-korszerűsítési munkákról
2016
nyarán és őszén 55 dél-budai villamosmegállót korszerűsítenek az Alkotás
utcában, a Bartók Béla úton, a Fehérvári úton és a Villányi úton úgy, hogy azok
akadálymentes közlekedési lehetőséget nyújtsanak. Az új CAF villamosok
beszerzéséhez kapcsolódik emellett azok járműkarbantartó üzeme, a Budafoki
kocsiszín átalakítása, amely jelenleg is zajlik, és várhatóan 2017 áprilisáig
tart. Az új megállóhelyi peronok – igazodva az új villamosok padlómagasságához
és hosszúságához – egységesen 26 centiméter magasak és legalább 36 méter
hosszúak lesznek. A megállók átépítésével egy időben praktikusan egyéb
kapcsolódó, kiegészítő munkákat is elvégeznek:
·
egyes peronok
környezetében megnövelik a zöldfelületet, valamint új peronberendezést –
esőbeállót, padokat, szemetest stb. – helyeznek el.
·
az érintett
villamosvonal-szakaszok egy részén – összehangolva a peronépítéssel – elvégzik
a szükséges vágány-, valamint felsővezeték-karbantartási, illetve a villamosok
üzembiztonságát fokozó földkábel-építési munkákat is.
·
az Albertfalva kitérő
megállóhely közelében elbontják a használaton kívüli végállomást, átépítik a
vágányokat, új kitérőt építenek.
·
a villamosmegállók
kényelmesebb megközelítése érdekében több helyszínen a kijelölt
gyalogos-átkelőhelyek átépülnek. A Déli pályaudvar megállóhelynél az
akadálymentes megközelítés érdekében új zebrát létesítenek.
·
felújítják a Fehérvári
utat a Lecke utca és a Csurgói út közötti szakaszon.
Minderről
a BKK bővebben
írt korábbi közleményében.
A
villamosmegállók korszerűsítéséhez kapcsolódó aktuális forgalmi információk a
BKK honlapján a www.bkk.hu/peronfelujitas
oldalon is megismerhetők.
Budapesti
Közlekedési Központ