Két éves lett a fővárosi MOL Bubi közbringarendszer, amely
folyamatosan fejlődött az elmúlt két évben, és a felhasználók körében is egyre
nagyobb népszerűségnek örvend. A fejlesztések idén is folytatódnak, szeptember
végéig 13 új gyűjtőállomást helyez üzembe és 120 kerékpárral bővíti a rendszert
a BKK, illetve 2017-ben is további gyűjtőállomásokat bocsát majd a nagyközönség
rendelkezésére. A MOL minden évben mintegy 120 millió forinttal támogatja a
fővárosi közbringarendszert.
Két évvel ezelőtt vehették először birtokba a fővárosban
közlekedők a MOL Bubi közbringarendszer szolgáltatásait. Az évforduló
alkalmából színes programokkal egybekötött születésnapi rendezvényt tartottak
az óbudai Csodák Palotájában Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti
Közlekedési Központ és a MOL csoport részvételével. Az eseményen Dr. Szeneczey
Balázs főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott: az almazöld kerékpárok ma már
szorosan hozzátartoznak Budapest arculatához, mintha mindig is a részei lettek
volna, így nem is kérdés, hogy bővíteni fogják a rendszert. Hozzátette azt is,
hogy a MOL Bubi bővítésén túl közgyűlési döntés alapján több mint 8 milliárd
forintból tervezik fejleszteni a kerékpáros infrastruktúrát. Ezek után nehéz
lesz bárkinek kerékpár-ellenességgel vádolni a fővárost.
Dr. Szeneczey Balázsra reagálva a BKK vezérigazgatója jelezte,
hogy a bővítés valóban küszöbön áll, ugyanis hamarosan a századik MOL Bubi
gyűjtőállomást állítják üzembe Budapesten. Dr. Dabóczi Kálmán elmondta, a
területi lefedettség növelése mellett az is fontos, hogy hogyan lehet még
inkább integrálni a közbringákat a főváros közlekedési rendszerébe. A BKK
vezérigazgatója hozzátette azt is, hogy a statisztikák alapján a MOL Bubi az
egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz a belvárosban, emellett kiegészítője
a korábban megszokott közösségi közlekedési eszközöknek, így iskolapéldája
annak, hogy miként lehet a különböző közlekedési módokat megfelelően kombinálni.
A MOL Bubi egy igazi sikertörténet – nyitotta meg beszédét a
rendezvényen Szollár Domokos. A MOL csoport kommunikációs igazgatója szerint az
emberek szeretik a közbringarendszert, amely az első fecske a közlekedés
újragondolásának folyamatában. Hozzáfűzte: látható, hogy a világban teret hódít
az alternatív közlekedés, amelyben úttörőszerepet vállalt a MOL Bubi.
A MOL Bubi sikerességét mutatja, hogy
az elmúlt két évben több
mint 55 ezren regisztráltak a rendszerben, ráadásul egy regisztrációval akár 4
kerékpár is igénybe vehető egyidejűleg, így a tényleges használók száma ennek a
többszöröse is lehet. Több mint 1,4 milliószor béreltek bringát eddig, és a
megtett kilométerek száma a 2 milliót is meghaladja. A bérlések során
jellemzően a félórás díjmentes időintervallumon belül használják a
kerékpárokat, átlagosan körülbelül negyed óráig.
A felhasználók javaslatait és észrevételeit figyelembe véve, a
rendszer átadása óta eltelt két évben összesen 22 új gyűjtőállomás épült ki,
elsősorban a II., a VIII., a IX. és a XI. kerületben.
A fejlesztések azonban idén is folytatódtak. A BKK nyáron helyezte
üzembe a legújabb és egyben 99. gyűjtőállomást a megújult Széll Kálmán téren.
Szeptember végéig 13 újabb állomással és további 120 kerékpárral bővül a
szolgáltatás, elsősorban a budai fonódó villamoshálózat mentén, a II., a III.
és a XII. kerületben, így ezeken a területeken is eggyel több közösségi
közlekedési mód áll majd a városlakók rendelkezésére. 2016 őszén ezzel már
összesen 112 gyűjtőállomás és 1270 kerékpár várja a MOL Bubizni vágyókat.
A 13 új MOL Bubi gyűjtőállomást az alábbi helyszínekre telepíti a
BKK:
·
Csalogány utca–Medve utca (II. kerület)
·
Kolosy tér (III. kerület)
·
Bécsi út–Óbudai Egyetem (III. kerület)
·
Zsigmond tér (II. kerület)
·
Lajos utca–Nagyszombat utca (III. kerület)
·
Szépvölgyi út H (III. kerület)
·
Szent Margit Kórház (III. kerület)
·
Kiscelli utca–Zápor utca (III kerület)
·
Városmajor–Nyúl utca (XII. kerület)
·
Szilágyi Erzsébet fasor–Fogaskerekű vasút (XII. kerület)
·
Szent János Kórház (XII. kerület)
·
Csörsz utca–MOM Kulturális Központ (XII. kerület)
·
MOM Park (XII. kerület)
A BKK jövőre is folytatni kívánja a rendszer fejlesztését, melynek
előkészítése már el is kezdődött. Várhatóan 2017 első felében a XIII. kerület
Hungária körgyűrűhöz kapcsolódó részét, a Margitszigetet, továbbá a Flórián
tér–Vörösvári út környékét is bekapcsolja a szolgáltatásba. Emellett a BKK több
céggel is tárgyal az újabb gyűjtőállomások magántőke bevonásával történő
megvalósítása érdekében.
Elsősorban a belvárosi helyszíneken, a közkedvelt szórakozóhelyek
környékén lévő gyűjtőállomások a legnépszerűbbek:
· Kálvin tér
· Fővám tér
· Erzsébet tér
· Szent Gellért tér
· Margitsziget
· Városháza Park
· Jászai Mari tér
A MOL Bubi életében rengeteg érdekesség történt az elmúlt két
évben. 2015 nyarán a BKK új terméket – negyedéves MOL Bubi bérletet – vezetett
be, amely hamar a legnépszerűbb bérlettermékké vált. A közbringarendszert
nemcsak a fiatalok, hanem az idősebb korosztály tagjai is rendszeresen
használják, ezért a BKK ajándékkal lepte meg a legidősebb MOL Bubizó ügyfelét,
ezzel is bátorítva az idősebbeket a rendszer használatára. 2015 októberében
lépte át az egymilliót a bérlések száma. 2015 decemberében pedig egy újabb
termékkel, a MOL Bubi bérletre váltható, ajándékba is adható kuponnal bővült a
MOL Bubi termékek sora. 2016 májusától már az All You Can Move Sportpass
Irodában is lehet éves MOL Bubi bérletre váltható kupont vásárolni. Az elmúlt
két évben a MOL Bubi arcai kampányban 28 magánszemély vett részt, ezzel
hozzájárulva a rendszer népszerűsítéséhez. Idén nyáron nagy sikerrel lezajlott
a MOL Bubi designpályázata is. A grafikai tervezés kategória nyertesének
ötletét meg is valósította a BKK a MOL Bubi második születésnapjára, így Bernát
plüssmackó pólóján a nyertes pályamű grafikája látható.
Névadó szponzorként a MOL évi mintegy 120 millió forinttal
támogatja a rendszer működését, egy gyűjtőállomás pedig magántőke bevonásával,
a Futureal Csoport támogatásával épült a Corvin sétányon. A 2014-ben
átadott MOL Bubi rendszer kialakítását az EU Regionális Fejlesztési
Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatta.
Budapesti
Közlekedési Központ