Jól haladnak a fővárosi útépítések, valamint a margitszigeti csatornázás kiépítése: utóbbi projekt kétharmados készültségi szintű, 23 nap alatt végeztek a Duna alatti átvezetéssel. A csillaghegyi öblözet árvízvédelmét érintően január 15-re készül el a Nánási úti nyomvonal tanulmányterve, a parti védmű 2019-re készülhet el. Az M3-as metró infrastruktúrájának felújítására a kiviteli tervek hamarosan elkészülnek, ha épelméjű árajánlatok érkeznek, a kivitelezés jövő nyáron kezdődhet - mondta Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón.
Jól haladnak a főváros legfontosabb útépítési munkái: többek között a Bocskai út Karolina út és Fehérvári út közötti, a Dráva utca Népfürdő utca és Visegrádi utca közötti, a Róbert Károly körút Árpád híd és Vágány utcai felüljáró közötti, a Bimbó út Keleti Károly utca és Alsó törökvész út között szakaszának, valamint a Szentendrei útnak a rekonstrukciója – jelentette be szokásos pénteki sajtótájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester. Mint mondta, ő is látta a Bimbó út mentén kihelyezett táblát, „amelyet valakik ijedten kiraktak, hogy a munkákat nem a kerület, hanem a főváros végzi, nyilván azért, mert az egy csomó kellemetlenséggel jár." A főpolgármester hozzátette: a kellemetlenségekért ezúton is elnézést kér, „ha a munka kész lesz, és mindenki örülni fog, akkor se felejtsék el, hogy a főváros újíttatta fel ezt az utat, nyugodtan kint is hagyhatják azt a táblát".
A főpolgármester azt is bejelentette, hogy november végére sikeresen végéhez ért a Margitsziget csatornázásának izgalmas szakasza: elkészült a csatorna Duna alatti átvezetése, 380 m hosszú szakaszon, 1400 mm-es átmérővel.
A fővárosban zajló legjelentősebb környezetvédelmi beruházás így kétharmados készültségi szinthez érkezett. Az alagút elkészítése speciális műszaki felkészültséget és munkát igényelt; az úgynevezett sajtolásos technológiával készült. A Margitsziget csatornázásának kiépítésével a főváros régi adósságát törleszti – emelte ki Tarlós István, emlékeztetve arra, hogy az utóbbi néhány évben több száz kilométernyi csatornát építtettek meg.
A projekt keretében teljesen kiépül a Margitsziget szenny- és csapadékcsatorna-rendszere, a szennyvizek Pesten a Népfürdő utca és a Dráva utca kereszteződésében lévő szennyvízátemelő létesítménybe kerülnek, onnan pedig a Hegedűs Gyula utcai főgyűjtőbe. A beruházás része a Dráva utcai csatornaszakasz kiépítse, a kapcsolódó útszakaszok felújítása (a Dráva utcában, valamint a Margitsziget egészén). A főpolgármester kiemelte, hogy 23 nap alatt végeztek az alagútfúrással. A Margitsziget csatornázása egyébként 2017. március 31-re fejeződik be: a cél az, hogy a vizes vb-re elkészüljenek.
A csillaghegyi öblözet árvízvédelmével kapcsolatban Tarlós István elmondta: a témáról hosszan beszéltek a szerdai, szokásos éves fővárosi közmeghallgatáson is. Úgy fogalmazott: „az áldatlan vitákat szeretnénk lezárni, az ellenzőknek nem velünk, hanem a szakmával kell vitatkozniuk". Január 15-re mindenre kiterjedő tanulmányterv készül a Nánási út – Királyok útja nyomvonalról – tette hozzá. Tarlós István kijelentette: nem igazak azok a sajtóhírek, miszerint leállíttatta volna az árvízvédelmi munkálatokat. Egy vízfőnyomócsövet kell kiváltani a Duna medrében – ami csak közvetve kapcsolódik az árvízvédelmi munkálatokhoz –, a főpolgármester e kivitelezési munkát nem engedte megkezdeni. „Amúgy is rengeteg pletyka, híresztelés megy a témában, semmi szükség nem volt arra, hogy ha korábban elkezdik a kiváltást, megint előjöjjön valaki azzal, hogy a Nánási úti tanulmányterv csak kamu, lám, elkezdték a vízcsőkiváltást, rég eldöntötték politikai alapon, hol lesz a védmű nyomvonala" – jegyezte meg. Hozzátette: a víznyomócső kiváltása csak azt követően kezdődhet meg, hogy elkészült a Nánási úti nyomvonalra vonatkozó tanulmányterv. Tarlós István elmondta: a nyomvonal-változatok 2017. január 15-re rendelkezésre állnak, a vízjogi engedélyezési tervek és a még hiányzó engedélyek 2017. március végére készülnek el, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás 2017. áprilisában indulhat, a kivitelezési szerződés 2017. augusztusban írható alá. A parti védmű átadásának határideje 2019. március 31., a kapcsolódó beruházásoké 2019. május 31. „Nem akarunk semmi mást, mint elvégezni egy munkát, amit már rég el kellett volna végezni" – hangsúlyozta, emlékeztetve arra, hogy a parti nyomvonalat támogatta az előző városvezetés is. Kitért rá, hogy a végleges terveket az ott lakók meg fogják ismerni, „én az ott lakó 55 ezer ember és a szakma véleményére vagyok kíváncsi".
A Bocskai úti fakivágásokkal kapcsolatban a főpolgármester idézte a Budapesti Közlekedési Központ jelentését, miszerint a kivágandó fák körének meghatározását egyedi egyeztetés előzte meg az önkormányzattal, szakmai cégekkel, civil szervezetekkel. Tarlós István az üggyel kapcsolatos „durva, vádaskodó kritikákat" visszautasította, mint mondta, a szakemberek bemutatták neki a beruházás komplett fakivágási és -pótlási tervét. „Egyesek politikai stratégiát építenek a fakivágási ügyekre, túldimenzionálják a dolgot, bárhol, ahol kivágnak egy fát, politikai támadássorozatot indítanak" – jelentette ki.
A Demokratikus Koalíció M3-as metróval kapcsolatos röplapjairól Tarlós István úgy fogalmazott: „rettenetesen kínlódnak az elvtársak, de azt az örömet senkinek nem fogom megtenni, hogy ezért valakit feljelentsek, pedig többek szerint meg lehetne tenni". A Dk akcióját útszélinek, morálisan tarthatatlannak nevezte. A főpolgármester hangsúlyozta: az M3-as metróvonal jobb állapotban van, mint 5 éve, cserélik a síneket, megkezdődött a szerelvények cseréje. „Akik 20 évig itt ültek a közgyűlésben, és az égvilágon semmit nem tettek a metró felújítása érdekében, most azok gyártanak ilyen röplapokat" – jegyezte meg.
Tarlós István kiemelte: amíg a metrófelújítási tenderekre beérkező ajánlatok elfogadhatatlanok, mert 34 milliárdos többletköltséget okoznának, a beruházásra fordítható pénz pedig államilag limitált, addig az önkormányzat tehetetlen állapotban van, nem vállalhat fedezet nélküli kötelezettséget. Emlékeztetett rá, hogy 2010-ben a BKV-nak 73 milliárdos adósságállománya volt (működési hitelből), ezt a jelenlegi kormány 2015 nyarán vállalta át, addig semmilyen kötelezettséget nem lehetett vállalni, bűncselekmény lett volna.
A főpolgármester kijelentette: a maguk részéről továbbléptek metróügyben, tovább dolgoznak. A kiviteli tervek „pillanatokon belül elkészülnek", azokra fogják kiírni a tendereket, így „épelméjűbb" ajánlatok várhatók – a korábbi, az engedélyes tervre hivatkozó árfelhajtó tényezők nélkül –, ami lehetővé teszi a metróinfrastruktúra felújításának megkezdését. Ez esetben a metró déli szakaszának felújítása 2017. június 15-én indul és 2018. szeptember 30-ig tart. Az északi szakasz teljes lezárása 2017. október 1-jén kezdődik, és 2018. szeptember 30-án fejeződik be. A középső szakasz teljes lezárására 2018. október 1-jén kerülhet sor, ami 12 hónapig, 2019. szeptember 26-ig tart. A Lehel téri és a Nagyvárad téri állomások és a csatlakozó pálya felújítására 2019. szeptember 27. és 2020. február 10. között kerül sor. Előbb a déli, majd az északi szakaszt zárják le, ezek újbóli forgalomba helyezését követően pedig a középső szakasz lezárására kerül sor. A BKV éjszakai és hétvégi munkavégzéseket is tervez.
A kiviteli tervekre épülő közbeszerzési eljárás előkészítése megkezdődött, az ajánlati felhívást és a szerződéstervezetet 2016. december 2-án a Fővárosi Közbeszerzési Kft-nek elküldték. A vasúti pálya és alagúti munkák közbeszerzési eljárásának az anyagai készülnek, az ajánlati felhívást és a szerződéstervezetet a Közbeszerzési Kft. 2016. december 16-án megkapta.
A főpolgármester elmondta: a várható költségcsökkentés több tényezőből származhat. A kiviteli tervek alapján történhet az ajánlattétel, az engedélyezési tervekből nem vezethetnek le kockázatokat, nem árazhatják be azokat. A még hiányzó engedélyek beszerzése korábban a vállalkozó feladata lett volna, most a BKV vállalta magára. A BKV által nyújtandó szolgáltatásokat már nem piaci áron, hanem önköltségen számolják el. A szerződés több pontjának előírásait egyértelműsítették, a vállalkozó felelősségi körét jobban definiálták. Az óbudai buszgarázsban fogják tárolni a metrópótló buszokat, így elhagyható a Lehel térre tervezett ideiglenes busztároló. A pótláshoz szükséges felszíni út- és forgalomtechnikai munkák a déli szakaszon ténylegesen megkezdődtek.
Ha és amennyiben épelméjű árajánlatok érkeznek, és nem keveredik a BKV fedezet nélküli kötelezettségvállalás gyanújába, akkor ennek az ütemtervnek a tartását garantálni tudjuk – jelentette ki Tarlós István. Hozzátette: ha továbbra is értelmezhetetlen árajánlatok érkeznek, akkor ez természetesen nem lesz igaz, hacsak az állam többletfedezetet nem biztosít, de ez esetben az uniós források veszélybe kerülhetnek. (A Budapestinfón bemutatott ütemterv itt tölthető le.)
Kérdésre válaszolva a főpolgármester elmondta: az Erzsébet tér állami tulajdonba vételével nem ért egyet, levelet írt a miniszterelnöknek, hogy vizsgálják felül a kérdést. Kiemelte, hogy az átvételről szóló törvényt az államfő visszaküldte a parlamentnek. Emlékeztetett rá, hogy az ügyben semmilyen egyeztetés nem történt. „Ekkor közterületet gombnyomásra elcsatolni a fővárostól, ezzel nem tudok egyetérteni. Egy miniatűr kerületnek adják kezelésbe, ami végképp elfogadhatatlan" – fogalmazott. Felidézte, hogy folyosói pletykák alapján érdeklődött a témában korábban a fejlesztési minisztertől, de azt a választ kapta, hogy a tárca semmit sem akar az Erzsébet térrel, ezért csodálkozott a szaktárca által előterjesztett törvényen.
A XI. kerületben építendő toronyházról szólva Tarlós István azt mondta: az ügyben megoszlanak a vélemények, „van benne egy csomó politikai motiváció". Mint fogalmazott, ő maga sem szereti túlzottan a toronyházakat, „de azok jelek, amelyek minden jelentős világvárosban megtalálhatók". Kitért rá, hogy Budapesten magasház építésére az Árpád híd pesti hídfőjének a térsége, valamint a Csepel-sziget északi része alkalmas.
Az új fővárosi „szuperkórházzal" kapcsolatban a főpolgármester elmondta: sem a fővárosnak, sem a kerületeknek nincs közük a helyszín kijelöléséhez.