A
hop on – hop off városnéző autóbuszos szolgáltatások az elmúlt évtizedben,
kiemelten a 2005-2008 közötti időszakban épültek ki széles körben Budapesten,
jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között. A szolgáltatás ugyan
jelentős mértékben növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, ugyanakkor a
buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami piaci körülmények
rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, illetve az egységes
szabályozásra vonatkozó előírások hiányával magyarázható.
A helyi
különcélú menetrend szerinti szolgáltatás – ide tartoznak a hop on – hop off
városnéző buszok is – a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései
alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az
önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi
Közgyűlés e törvényi kötelezettségnek eleget téve 2016. június 8-án döntött
arról, hogy 2017. január 1-től csak egyetlen cég vagy egy konzorcium kaphat
koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A koncessziós
pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint a főváros idegenforgalmi
adottságainak megfelelő, színvonalas városnéző autóbuszos szolgáltatás
kialakítása.
A
koncessziós beszerzési eljárás egy nyilvános versenyeztetési eljárás, amelyre
bárki jelentkezhet, aki a vonatkozó jogszabályokban és a tenderrel kapcsolatban
a Fővárosi Közgyűlés által meghatározott feltételeknek megfelel. Az új
szolgáltatásnak – az idegenforgalmi igények mellett – meg kell felelnie a
városképpel, valamint a forgalmi és a közterület-használati adottságokkal
kapcsolatos elvárásoknak is.
A
hop on – hop off városnéző szolgáltatások arculati elemeit a Fővárosi
Önkormányzat szabja meg. A hop on – hop off városnéző járatok Budapest
idegenforgalmi látványosságait kell, hogy bemutassák az arra alkalmas
hálózaton, a közlekedésszervező által kijelölt megállóhelyek mentén, a
közlekedésbiztonsági és a minőségi szempontok magas szintű figyelembevételével.
További
elvárás a hop on – hop off szolgáltatók felé, hogy járműparkjuk a fokozatos
műszaki fejlesztések mellett a lehető legkisebb zaj- és
károsanyag-kibocsátással rendelkezzen, törekedve a zéró emissziós technológiák
alkalmazására. A járműfejlesztési programnak a benyújtott ajánlatokban is meg
kell jelennie a pályázatok egyik műszaki paramétereként, amely pályázati
értékelési szempontja.
A
Fővárosi Önkormányzat a korábbiakban és most is főszabályként nyitott a
vállalkozásokkal és a piaci szereplőkkel történő egyeztetésre, jelen esetben
azonban figyelembe kell venni, hogy az előkészítés alatt, illetve folyamatban
lévő közbeszerzési eljárások tekintetében az eljárás lezárásáig csak rendkívül
korlátozott mértékben, kizárólag a vonatkozó jogszabályok által előírt formában
és keretek között van lehetőség egyeztetésre.
Szűcs Somlyó Mária
kommunikációs
igazgató