Nyilatkozat a Fővárosi Önkormányzat tervezett Újraindítási adójáról

​A koronavírus okozta humánjárvány, és ennek hatására fellépő gazdasági válság jelentős terhet jelent a társadalom számára. Veszélybe kerültek a munkahelyek, korábban tartósnak hitt foglalkoztatási formák szűntek meg, és ismét a munkavállalók jogai sérültek.

A jelenlegi helyzetben a munkavállók szerte az országban erőn felül veszik ki részüket a gazdasági és egészségügyi válság elhárításából. A dolgozók ott vannak az üzemekben, a boltokban, a buszokon, a kórházakban, a munka és így a védekezés első vonalában, ők vállalják mindennap a kockázatot, hogy az ország működhessen. Pontosan ezért azt gondoljuk, hogy ebben a nehéz helyzetben elérkezett az idő, hogy azok a cégek, amelyek megengedhetik, nagyobb felelősséget vállaljanak a válság elhárításában, nagyobb részt vállaljanak magukra a közös teherviselésből.

Egy válság esetében mindig szükség van arra, hogy végig gondoljuk a társadalmi újraelosztás igazságosságát!

A Fővárosi Önkormányzat vezetése a válság hatásainak enyhítése érdekében kezdeményezte egy átmeneti jellegű, szektorális adó kivetését. Ez az iparűzési adó szempontjából az 5 milliárd forint adóalap feletti cégek számára jelentene többlethozzájárulást. A jelenlegi 2%-os mérték helyett 2,5%-os iparűzési adót fizetnének a közös terhek enyhítése érdekében. Olyan vállalatokról, olyan gazdasági szektorokról van szó, akiket a válság nem, vagy kevésbé érintett és az elmúlt hónapok adószabályozása pedig kifejezetten támogatott (pl.: iparűzési adó feltöltési kötelezettség eltörlése).

A munkahelyek megőrzése sokszor kompromisszumokat követel. Most azt látjuk, a társadalom érdeke az, hogy a bajban azok adjanak bele a közösbe, akiknek lehetőségük van rá! Most azt látjuk, hogy az Újraindítási adó lehet a társadalom számára az egyik ilyen kompromisszumos megoldás.

Egyetértünk abban Budapest vezetésével, hogy amennyiben a Fővárosi Önkormányzatnak lehetősége lesz kivetni az Újraindítási adót, a kieső és megszűnő források pótlására az ebből befolyt összeg teremt lehetőséget a 2021. évi bérfejlesztésre a fővárosi intézmények és cégek dolgozói esetében.

Mindezek miatt kérjük a törvényhozást, hogy biztosítsa annak jogi lehetőségét, a Főváros mellett a települési önkormányzatok – a térség gazdasági helyzetének ismeretében - dönthessenek az Újraindítási adóról, dönthessenek egy átmeneti jellegű iparűzési adó kivetéséről.

Budapest, 2020. november 5.

 

Aláírók:

 

Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája

Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés

Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete

Fővárosi Vízművek Munkahelyi Szakszervezete

Tudományos és Innovációs Dolgozók Szakszervezete

Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete

Vízügyi, Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége

Mezőgazdasági, Erdészeti, Élelmiszeripari és Vízügyi Dolgozók Szakszervezete

Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete

Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége

Magyar Szakszervezeti Szövetség

Szakszervezetek Együttműködési Fóruma

FŐTÁV Dolgozók Szakszervezete

Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet

Egységes Közlekedési Szakszervezet

Egyesült Villamosenergia-Ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége

Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete

Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete

Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége

Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000