Budapest Főváros Önkormányzata nagy hangsúlyt fektet a főváros közterületeinek felújítására, a városi terek élhetőségének javítására. Ennek érdekében kiemelt céljának tekinti a frekventált, fontos városszerkezeti helyzetű, jelentős közlekedési és turisztikai szerepet játszó közterületek korszerűsítését. A VIII. kerület kapuja az Orczy tér, amely a Kőbánya – Belváros sugárirányú és az Orczy út – Fiumei út harántirányú közúti és közösségi közlekedési tengelyek mellett a közösségi közlekedési hálózat fontos átszállási csomópontja. A tér különböző igényekből adódó szerepeit, valamint az egyes közlekedési ágak közötti kapcsolatrendszer megteremtését azonban csak korlátozottan, a kornak nem megfelelő színvonalon tudja teljesíteni, így felújítása halaszthatatlan.
Józsefvárosban az utóbbi évtized folyamatos tudatos városfejlesztési munkájának eredményeként megújult a II. János Pál pápa tér, a Teleki tér, elindult a Corvin-negyed és a Magdolna-negyed rehabilitációja. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Campusának megépítésével az Orczy- negyed fejlesztése kapott új lendületet. A józsefvárosi önkormányzat vezetése kiemelt célként kezeli, hogy folytassa az Orczy-negyed városrész újjáépítését.
A fejlesztés I. ütemeként 2018 őszétől 2019 tavaszáig a BKV Zrt. kivitelezésében megújul a rendkívül rossz műszaki állapotú villamospálya a Népszínház utca Dobozi utcai csomópontjától a Fiumei úton az Orczy téri csomópontig, és megtörténik a Magdolna utcai és az Orczy téri villamos megállóhelyek akadálymentességi követelményeknek megfelelő átépítése is. A villamospálya felújítását követően a Fővárosi Önkormányzat és a VIII. kerületi önkormányzat beruházásban a Magdolna és a Dobozi utca útfelújítása is megtörténik.
Az előkészítésére vonatkozó tervezői szerződést 2018. november 7-én aláírták, a tér felújításának kivitelezése várhatóan 2019 őszén indul.
A fejlesztés célja egy új arculatú, a mainál sokkal jobban használható tér létrehozása, amely egyben erősíti a közösségi közlekedés, a fenntartható közlekedési módok (gyalogos, kerékpáros) szerepét a térségben, illetve hozzájárul a környező fejlesztendő területek (pl. józsefvárosi pályaudvar területe) közlekedési kiszolgálásához.
A felújítás főbb céljai és műszaki tartalmi elemei:
A XXI. század elvárásainak és műszaki színvonalának megfelelő városi közlekedési csomópont, korszerű közterület létesül
A fejlesztés tervezett határa a Baross utcában a Kálvária térig, az Orczy úton a Kőris utcáig, a Fiumei úton a Salgótarjáni utcáig tart. A fejlesztés részese lesz továbbá a Magdolna utca és a Dobozi utca is
A tér építészeti arculata egységessé válik, a zöldfelületek aránya nő
Rendezik a parkolási felületeket
Megújulnak a megállóhelyek és fejlesztik a közösségi közlekedési kapcsolatokat
Megújulnak és kényelmesebbé válnak a teret érintő gyalogos kapcsolatok. A tér és teljes környezete biztosítja majd az akadálymentes közlekedést
A Baross utcában ma még megtalálható, jelentős területet elfoglaló, használaton kívüli vágánymaradványokat felszámolják, a kocsiszín előtti területet rendezik
Javulnak a teret érintő kerékpáros közlekedési feltételek, a csomópont kerékpárral átjárható lesz.
Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóság
Budapesti Közlekedési Központ