Csalódniuk kell azoknak, akik az elektromos taxik ügyében valamiféle Nemzetgazdasági Minisztérium és Főváros közötti egymásnak feszülésben reménykedtek. Valójában az elektromobilitás térnyerését mind az NGM, mind a Fővárosi Önkormányzat kiemelkedően fontosnak tartja és saját eszközrendszerével, a közös célt – a budapestiek egészséges környezethez való jogának érvényesülését – szem előtt tartva együtt is küzd érte.
Az elektromobilitás elterjesztését célzó Jedlik Ányos Terv megvalósításáról még 2016 őszén írt alá együttműködési megállapodást Budapest Főváros Önkormányzata és a Nemzetgazdasági Minisztérium. A megállapodás eredményeként közel rövid távon 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet városszerte, melyek számát aztán szándékaik szerint folyamatosan bővítjük. A megállapodásban azt vállalta a Fővárosi Önkormányzat, hogy áttekinti a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó rendeleteit, és javaslatot tesz a zéró emissziós járművek elterjesztésére a személytaxi szolgáltatásoknál, illetve egy zéró emissziós járművekre épülő közösségi autómegosztó rendszer (car-sharing) bevezetésénél. Mivel úgy véljük, hogy jó példával kell elől járnunk, vállalásunk szerint a fővárosi közszolgáltatásokat ellátó járműpark esetében is megvizsgáljuk a károsanyag-kibocsátástól mentes járművek alkalmazásának lehetőségét. Természetesen tudjuk, hogy ez nem rövid távon megvalósítható elképzelés, és számos feltétele van, de azt gondolom, hogy a zéró emissziós járművek elterjesztése egy nem megmagyarázandó nemes „végcél”.
Az elmúlt hetekben többször szükség volt a szmogriadó tájékoztatási, és néhány esetben a riasztási fokozatának elrendelésére a budapesti légszennyezettségi adatok ismeretében. Ilyen helyzetben különösen furcsának tartjuk, hogy a levegő tisztaságáért más esetben zajosan aggódók most – egy elektromosautó-töltő átadáson elhangzottakat kiforgatva – törekvéseinket finoman szólva sem pártoló hangulat- és riadalomkeltésre alkalmas főcímekkel jelentetnek meg cikkeket.
A Fővárosi Önkormányzat és az NGM célja is az, hogy elsősorban ösztönző szabályozási környezettel támogassa a zéró emissziós járművek elterjedését, és bízunk benne, hogy ebben valamennyi felelősen gondolkodó politikai erő, újságíró és taxitársaság, taxis érdekképviselet támogatására számíthatunk. Az elmúlt években bizonyítottuk, hogy a budapesti taxisokra partnereinkként tekintünk, megkérdezésük nélkül őket érintő kérdésekben eddig sem döntöttünk és ezután sem döntünk.
Szeneczey Balázs
főpolgármester-helyettes