A Hungária-gyűrű lesz a dugódíj zónahatára

A 2013 második felétől bevezetett dugódíj külső zónahatára a Hungária körgyűrű lesz, és vizsgálják egy belső zóna kialakításának a lehetőségét is – jelentette be Tarlós István főpolgármester, miután a kérdésről kerületi polgármesterekkel egyeztetett. Ismét emlékeztetett arra, hogy a dugódíjat „Demszky Gábor visszavonhatatlanul bevállalta”, az ugyanis a 4-es metró 180 milliárd forintos uniós támogatásának a feltétele volt.

Hozzátette: most sem a város ragaszkodik a dugódíjhoz, más javaslatokat is tett, amiből a BKV finanszírozható, a városvezetésnek mindegy, ám dugódíj Demszkyék miatt mindenképpen lesz.

Tarlós István kitért rá, hogy a meghívott kerületi polgármesterek között volt, aki az Országgyűlés önkormányzati bizottságának az elnöke, közlekedési szakértő vagy a Budapesti Önkormányzati Szövetség (BÖSZ) elnöke.  „Tény, hogy nem azt a polgármestert hívtam meg, aki szociális munkás alapfoglalkozású és egész Budapest területére javasolta a dugódíjat, de miért is tettem volna” – jegyezte meg a főpolgármester. A tárgyaló felekkel többek között abban állapodtak meg, a dugódíj zónahatára biztosan nem a városhatár lesz, hiszen ezzel lényegében adót vetnének ki mindazokra, akik csak „beteszik Budapestre a lábukat”, márpedig ez szakmailag és politikailag is kezelhetetlen – hangsúlyozta Tarlós. A főpolgármester közölte, a főváros nem zárkózik el attól, hogy a Hungária-gyűrűn belül legyen egy belvárosi, belső mag, de ennek részleteiről még tárgyalnak.

Kérdésre válaszolva Tarlós elmondta: Budán vélhetően a Margit körút vonala lesz a zónahatár. Ugyancsak kérdésre válaszolva, személyes véleményeként hozzátette: ő maga egy viszonylag magasabb, 4-500 forintos behajtási díjat tartana jónak azzal, hogy a zónán belül élőknek nem kellene fizetniük. „Nehezen lenne megérvelhető, miért kérünk pénzt attól, aki hazamegy” – tette hozzá. Tarlós István úgy vélte, nem is a dugódíj összegéről, hanem arról lesz a legnehezebb megegyezni, hogy ki kapjon kedvezményt. A főpolgármester kitért arra is, hogy a behajtási díj szabályozása a főváros joga és kötelezettsége, ahhoz a kerületek szavazata nem szükséges, ennek ellenére továbbra is egyeztetnek az illetékes parlamenti bizottság, illetve a BÖSZ elnökével. 
Tarlós István annak a meggyőződésének adott hangot, hogy optimálisabb volna később, 2014-től vagy 2015-től bevezetni a dugódíjat, miután kellő számú P+R parkoló épült (ami az elmúlt húsz évben elmaradt), de erre már nincs lehetőség. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója ezzel kapcsolatban közölte, bevásárlóközpontokkal is tárgyalnak, hogy a parkolóhelyeik egy részét P+R várakozóhelyként lehessen használni (Kőbánya-Kispesten várhatóan 350 ilyen férőhelyről fognak tudni megállapodni az ottani bevásárlóközponttal).

Jövő szerdai ülésén tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés a taxisrendeletetet. A főváros több kérdésben is engedett a taxisoknak, követelésükre bevezetik a fix tarifát – ahogy a taixsok kérik: 300 forintos alapdíjjal, 240 forintos kilométerdíjjal és 80 forintos percenkénti várakozási díjjal -, valamint nem zárkóznak el attól sem, hogy a korábban felmerült fekete-sárga helyett kék-szürke legyen a bérkocsik egységes színe – mondta Tarlós István. Jelezte, hogy hat hónapja tárgyalnak a taxisszervezetekkel, a sajtótájékoztató előtt is velük egyeztettek. A fix díjjal kapcsolatban a főpolgármester úgy fogalmazott: az kifejezetten a taxisok kérése, követelése volt, ellenkező esetben taxisblokádot helyeztek kilátásba. „A tarifaemelést ezért ne Tarlósnak köszönjék, hanem nekik” – hangsúlyozta a főpolgármester. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy nem ugyanaz a helyzet, mint húsz évvel ezelőtt, egy esetleges blokád szervezése akár bűncselekményt is megvalósíthat, és ma már a társadalom érzelmei sem ugyanazok a taxisok iránt, mint akkor. A taxissofőrök és a fuverszervezők közötti konfliktus megoldására a taxisok kérésére sem vállalkozhat a főváros, mert abban nem kompetens.

A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy a taxiskérdés 14 éve megoldatlan Budapesten, az utasokat méltatlan körülmények között, olykor roncsokkal is szállítják, előfordulnak alvilági módszerek és a többféle tarifa miatt bármikor becsaphatják az utasokat, például úgy, hogy nappal is éjszakai tarifát számítanak fel, a piac pedig többszörösen túltelített, annyi taxi van Budapesten, mint Londonban.

A főváros két kérdésben semmiképpen nem fog engedni: egyrészt abból, hogy az új szabályozást egyszerre, rendszerelvűen kell bevezetni, másrészt a megszabott műszaki paraméterekből. „Roncsokon nem lehet közlekedni, ha Trabanttal vagy Suzuki Swifttel viszik az utasokat, azért pofátlanság pénzt kérni” – fogalmazott a főpolgármester. Olyan kocsikat akarunk, amelyekkel nehézség nélkül fel lehet menni a Buda környéki hegyekbe is, és olyan kényelmi, műszaki paraméterekkel rendelkeznek, amelyeket az utasok elvárnak – hangsúlyozta.

videó a sajtótájékozatóról

Hírek

RSS megtekintés