Azonnali intézkedést követel a Metrowagonmash-tól a BKV Zrt.

​A BKV Zrt. a felújított szerelvények műszaki megbízhatóságának problémái miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrowagonmash-sal szemben. Amennyiben a Metrowagonmash rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtételét tervezzük, amelyek minden következményét az orosz gyár viseli majd.

A Főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány felújítására. Jelenleg már 6 db felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására. A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony. A meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását, így utasainkat nagymértékben zavarja.

A helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:  

  • Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t (továbbiakban: MWM) tulajdonló Transmash Holding vezetését, akikkel 2017. június 22-én a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívtuk a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kértük a Tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő Holding Igazgató a mai napon tájékoztatja a Holding Vezérigazgatóját a kialakult helyzetről, és ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.
  • A mai napon közvetlen is felhívtuk a Holding Vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét.
  • A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.
  • A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.
  • A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.

A BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítjuk. 

Álláspontunk szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette és nyomatékosan tudomására hoztuk, hogy készek vagyunk akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja.

Bolla Tibor

BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója

A BKV Zrt. és a Közlekedési Hatóság döntése alapján a BKV Zrt. felelős üzemeltetőként megkezdte a felújított szerelvények forgalomból történő átmeneti kivonását, soron kívüli átvizsgálásuk céljából. A BKV Zrt. és az elsőfokú vasúti közlekedési hatóság folyamatos egyeztetéseket folytatott az M3 korszerűsített metrószerelvények meghibásodásairól, műszaki állapotáról. Az egyeztetések alapján – az elmúlt időszak utas kellemetlenséget okozó eseményeinek figyelembevételével – az elsőfokú vasúti közlekedési hatóság a BKV Zrt-vel egyeztetett döntést hozott a felújított szerelvények forgalomból történő átmeneti kivonásáról, mely döntés végrehajtását a BKV Zrt. megkezdte. A kivonást követően azonnal megkezdődik a szerelvények soron kívüli átvizsgálása, a fennálló hiányosságok megszüntetése. A vizsgálatok teljes körűek lesznek, ennek megfelelően ki fognak terjedni az egyes berendezések, alkatrészek ellenőrzésére, a műszaki, forgalmi személyzet beavatkozásaira és a funkcionális működésekre is. Ezeknek a vizsgálatoknak az elvégzésére szerelvényenként várhatóan 4-8 napra lesz szükség, így optimális esetben az első szerelvény akár már a jövő hét második felében újból forgalomba állítható lesz. Ebben az átmeneti időszakban az M3 metróvonal forgalom lebonyolítását a BKV Zrt. a régi metrószerelvényekkel fogja megoldani. Ezúton kérjük utasaink szíves elnézését az okozott kellemetlenségekért. (BKV Zrt.)

 

Hírek

RSS megtekintés