Július 5-én éjfélig van ideje a kormánynak, hogy garanciát adjon a Főváros számára az M3-as metró felújításához szükséges buszpótlás ügyében, a szolgáltatásvásárláshoz kapcsolódva – mondta keddi rendkívüli sajtótájékoztatóján Tarlós István, Budapest főpolgármestere.
Emlékeztetett rá, hogy nem a Főváros, hanem a kormány kérte, hogy a metrófelújítás miatti buszpótlást szolgáltatásvásárlással oldják meg. „Ha most időhúzás folyik, azzal nem Tarlóst vagy a Fővárost büntetik, hanem a kormány a saját idejét fogyasztja” – jegyezte meg. Hangsúlyozta, hogy az ügyben érvényes és végrehajtható fővárosi közgyűlési határozat van; a BKV még tavaly ősszel hirdetett tendert a metrópótláshoz szükséges 150 csuklós busz beszerzésére, erre érkezett az „olcsó és időben megfelelő” lengyel ajánlat.
A főpolgármester rámutatott: a Főváros érdekelt a „vele egyszínű” kormány sikerében, támogatja is a kabinet országos, távlati buszgyártási koncepcióját, de már a negyedik határidőt adják a kormánynak. „Ha mi megvétózzuk a legolcsóbb és időben megfelelő ajánlatot, akkor egyértelmű kormánygaranciát kell kapnunk arra, hogy a szolgáltatásvásárlás és ezen olcsóbb ajánlat közötti árkülönbözetet megtéríti a kormány a Főváros számára” – nyomatékosította.
Tarlós István azt mondta: egész egyszerűen nem igaz, hogy a kormány a múlt heti ülésén azért nem tárgyalta a buszpótlás kérdését, mert a főpolgármester külföldi útja miatt nem tudott ott lenni. A főpolgármester ezzel kapcsolatban közölte: „a Miniszterelnökséget vezető miniszter az elutazásom előtt két nappal korábban küldött meghívót – sokkal korábban kellett volna -, azt pedig, hogy engem és a Fővárost ki képviseli, egyedül én döntöm el”. Hozzátette: a pénzügyekért felelős helyettese, Bagdy Gábor minden írásos felhatalmazással rendelkezett, hogy részt vegyen a kormányülésen, „nem a mi dolgunk, hogy végül miért nem mehetett oda”.
A főpolgármester megjegyezte: felesleges találgatni, hogy a július 5-i határideig születik-e kormányhatározat a garanciáról vagy sem. Rámutatott, hogy a miniszterelnöknek joga van ahhoz, hogy két kormányülés között egyedül is hozzon kormányhatározatot.
Tarlós István a témában a Népszabadságban megjelentekkel kapcsolatban azt mondta: személyes véleménye szerint a napilap pletykalappá vált, amely „hol beletenyerel a valóságba, hol mellényúl”, hozzátéve, hogy a lap „beteges spirituális igényeit nem tudom kielégíteni”. A főpolgármester hangsúlyozta: kikéri magának a lapban megjelent olyan megjegyzéseket, miszerint a BKV adósságállományának a megtérítéséhez is a kormány segítségére volt szükség. „A Népszabadság barátai által felhalmozott adósságállományról beszélünk” – emelte ki. „Lehet minket utálni, személy szerint engem vagy akár a miniszterelnököt is, de hogy valakik felhalmoznak egy csomó adósságot, amit mi nagy kínlódva az állammal feldolgozunk, majd olyanokat irkálnak, hogy még az adósságállomány megtérítéséhez is állami segítségre volt szükség, több mint rosszindulat és cinizmus” – jegyezte meg. „Itt hagynak nekünk egy roncstelepet, ahelyett, hogy a 4-es metró erőszakos megkezdése helyett felújították volna a 3-as vonalat, most pedig elkezdenek rosszindulatúan találgatni, miközben mi majd megszakadunk, hogy a munka megkezdődjön” – fogalmazott.
Tarlós István emlékeztetett rá: a lap által írottakkal szemben ő korábban csak azt állította, hogy csúszás lesz a metrófelújításban, elképzelhető, hogy a munkakezdés februárra, márciusra tolódik. „Ez nem a mi hibánk, nem kellett volna valakiknek – nem a miniszterelnöknek és nem is Lázár Jánosnak – 3 hónapja folytatnia a vacakolást a buszok körül. Miért nem lehet meghozni a döntést a garanciáról?” – tette fel a kérdést.
Ha nem lesz garancia, a Főváros saját forrásból szerez be 110 csuklós buszt, és meg tudja kezdeni a metrófelújítást. A kormány és a Főváros mindent megtesz a rekonstrukcióért, sajnálom, hogy a kormány közeli körökben valaki hezitál és vacakol – jegyezte meg.
Tarlós István „szemenszedett, alamuszi, pimasz hazugságnak” nevezte és visszautasította Vitézy Dávid azon nyilatkozatát, miszerint a főpolgármester nem szeretné a magyar buszokat. Tarlós István azt mondta, Vitézy – akinek közlekedési végzettsége sincs – olyan budapesti ügyekbe kotyog bele, amikhez semmi köze nincs. Rámutatott, hogy Vitézy eltávolításának egyik fő oka éppen az volt – a kormány és miniszterelnök véleménye szerint is–, hogy a panaszok szerint az ő idejében a BKK rendszeresen olyan tendereket írt ki, amelyek magyar vállalkozóknak eleve kedvezőtlenek voltak.– említette meg.
A főpolgármester a magyar buszgyártással kapcsolatban azt mondta: „tegyük fel, hogy tud valaki nekem mutatni egy nettó magyar buszt. Ha ez így van, miért van érvényben egy olyan kormányhatározat, ami az EIB-hitel kontójára kategorikusan megtilt a Fővárosnak mindenfajta buszvásárlást? Ha vannak magyar buszgyártók, miért nem indultak el tavaly ősszel a BKV nyílt tenderén?” – tette fel a kérdést, hozzátéve, „ha lett volna magyar busz, örömmel vásároltunk volna”. Kitért rá, hogy a BKV-nál a közeljövőben még legalább 500 buszt kell cserélni, „ott nyitottak vagyunk a kormány koncepciójára, de nem pont a 3-as metrónál kéne szórakozni”. Újból feltette a kérdést, „vajon mit mulasztottunk, mi az, ami miatt ránk kéne várni, mi az, amit nem tettünk meg?”. Kérdésre válaszolva elmondta: ha meghívják, elmegy a július 5-i kormányülésre, de ott sem fog tudni más mondani, mint ami most elhangzott.
Szintén kérdésre válaszolva azt mondta, ha a Ligetvédők a kilátásba helyezett tiltakozásaikkal és fizikai erőszakkal megakadályozzák az árvízvédelmi mű építését a Római-parton, akkor a következményekért és az árvíz által elmosott emberek haragjáért nekik kell vállalniuk a felelősséget.
Azzal kapcsolatban, hogy a tervek szerint magasházak épülnének a Róbert Károly körút és a Váci út kereszteződésében, illetve a Kopaszi-gátnál, Tarlós István azt közölte: nem rajong a túl magas házakért, mert azok tulajdonképpen jeleknek tekinthetők, de egy többmilliós városban, egy fővárosban nem baj, ha vannak ilyen épületek, azoknak meg kell találni a helyét. A főpolgármester azt mondta, mind a két említett helyszín erre alkalmas.