A
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azon dolgozik, hogy a fővárosi 3-as
metró felújításának finanszírozására a lehetőségeken belül minél több uniós
forrást el lehessen hozni - mondta Szalóki Flórián, az NFM helyettes
államtitkára, az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) irányító hatóságának
vezetője szerdán, háttérbeszélgetésen, Budapesten.
Utalt
arra, hogy az NFM és a BKV között megkötött támogatási szerződés alapján az
IKOP-forrásból 137,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra tarthat
igényt a kedvezményezett BKV a - szerelvényekkel együtt a mintegy 200 milliárd
forintra becsült 3-as metró felújításra.
Szalóki Flórián kiemelte, annak érdekében, hogy az
Európai Bizottság minél magasabb összegű vissza nem térítendő támogatást
nyújtson a projekt megvalósításához, Magyarország ennél a projektnél is igénybe
veszi az Európai Bizottság műszaki, szakmai tanácsadó testületének, a
JASPERS-nek a szolgáltatását. A helyettes államtitkár elmondta, hogy a tervek szerint
szeptember végén, október elején terjesztik a kormány elé a finanszírozásra
vonatkozó javaslatot.
Szalóki Flórián elmondta, hogy jelenleg a JASPERS
különböző elemzéseket készít, és vélhetően uniós támogatásra javasolja
Brüsszelnek a 3-as metró felújítására vonatkozó nagyprojektet. Az elemzések
között szerepel a vissza nem térítendő támogatás, a visszatérítendő támogatás
lehetősége, de felmerült a kedvező feltételű hitel ajánlása, elképzelhető ezek
kombinációja is, döntés még nem született az ügyben. A helyettes államtitkár utalt arra, hogy az uniós
finanszírozás biztosítása és a felújítás megkezdése nem függ össze, a
munkálatokat el lehet kezdeni az Európai Bizottság döntésétől függetlenül.
A háttérbeszélgetésen a JASPERS képviselője
emlékeztetett arra, hogy több budapesti közlekedési projekt - például a 4-es
metró, a Margit híd felújítása - uniós finanszírozására beadott pályázatnál
közreműködtek már. Kiemelte, hogy a 3-as metró felújításánál több szempontot is
mérlegelnek, fontosnak nevezte a fővárosi közlekedési környezetben betöltött
szerepének vizsgálatát, a projekt megtérülésének elemzését, és azt, hogy
hozzáadott értékű fejlesztést képviseljen.
Radnay Tibor, a BKV Zrt. projektigazgatója szólt arról,
hogy a 3-as metró felújításának indításához szükséges hatósági engedélyeket
beszerezték, a közbeszerzéseket - az alagútra vonatkozó kivételével -
elindították, de a felújítás kezdetének időpontját nehéz meghatározni, mivel a
közbeszerzések még nem zárultak le.
MTI