Aláírták a 3-as metró infrastruktúrájának felújításáról szóló támogatási szerződést

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója (j1) és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára (b2) aláírja a metrószerződést Tarlós István főpolgármester (j2) és Fónagy János parlamenti államtitkár (b1) jelenlétében

​​Tarlós István főpolgármester és Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára jelenlétében aláírták a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződését csütörtökön a Főpolgármesteri Hivatalban.
 
- A 3-as metró, Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket - mondta Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt. Hozzátette: nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón.

Kiemelte: a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első. Az elmúlt években a Főpolgármesteri Hivatal, a BKK és a BKV Zrt., a Budapest Közút, valamint szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében. Hangsúlyozta: míg a 2010 előtti időszakban a 3-as metró felújításához egyetlen dokumentum sem állt készen, most "további munkára szerződnek", és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. 

Hozzátette, a beruházás elindításához kellett "a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is", ami szintén a kormánynak köszönhető. "Az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett" - hangsúlyozta. Azt mondta, a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is "elintézte", hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.

A főpolgármester beszélt arról is, hogy az utóbbi időben "slágertémává" vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, "közlekedési gigadugókat, egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak". Kiemelte: nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.

​Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára felidézte, a 3-as metrót 1970-ben kezdték el építeni, több szakaszban épült meg, végül az 1990-es évek elején fejezték be. A jelenleg forgalomban lévő 261 jármű átlagéletkora meghaladja a 30 évet. Ez és az ebből fakadó hibák egyértelművé tették, hogy mind a járműpark, mind a pályaszerkezet teljes felújítására van szükség - közölte.

- A felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is - tette hozzá.

Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye, 2010 óta a hazai költségvetésből és uniós forrásokból eddig mintegy 633 milliárd támogatás jutott eddig a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására és fejlesztésére. Tavaly nyáron pedig egy 60 milliárd forintos állami kötelezettségvállalásról döntött a kormány, ez 222 motorkocsi teljes felújításának fedezetéül szolgál - fűzte hozzá.

A 3-as metróvonal felújításának összköltsége 137,5 milliárd forint. Az erről szóló szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára írta alá.

Hírek

RSS megtekintés