Több mint harminc napirendi pontot tárgyalt meg 2016. október 26-i, rendes ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Döntöttek arról, hogy az M3-as metró felújításakor szükséges buszpótlást nem szolgáltatásvásárlással oldják meg, hanem átcsoportosításokkal, korábbi járműbeszerzési szerződések opcióival, valamint használt járművek vásárlásával. Döntöttek arról, hogy változtatási tilalmat rendelnek el a Római-parton, a parti sávban. Budapest testvérvárosa lett Székelyudvarhely, Moszkvával együttműködési programot indít a magyar főváros. Tervek készülnek a kisföldalatti felújítására és meghosszabbítására.
Egyperces néma felállással tisztelegtek a képviselők az október 25-én, 89 évesen elhunyt Bara Margit emléke előtt az ülés kezdetén. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas színésznő, az 1950-1960-as évek egyik legnagyobb magyar filmcsillaga 2012-ben lett Budapest díszpolgára.
Budapest testvérvárosa lett Székelyudvarhely
Testvérvárosi megállapodást köt Budapest Székelyudvarhellyel – erről egyhangúlag döntött a Fővárosi Közgyűlés. A testvérvárosi kapcsolat szimbolikus jelentőségű, a nemzeti összetartozás erősítés mellett célja a szorosabb, hatékony együttműködés kialakítása a két város között, amely elősegíti Székelyudvarhely és térsége további fejlődését. A szerződés hangsúlyozza az együttműködést többek között a kulturális élet, a kulturális élet és örökség, a turizmus fejlesztése, valamint az ifjúsági és sportkapcsolatok területén. A testvérvárosi kapcsolat keretében a felek szorgalmazzák a városüzemeltetés és –gazdálkodás különböző területein a tapasztalatcserét, elősegítik az egyes intézmények közötti együttműködést és hozzájárulnak a gazdasági kapcsolatok fejlesztéséhez.
Együttműködés Moszkva és Budapest között
Együttműködési program jön létre Moszkva és Budapest között – erről 28 igen, egy nem és egy tartózkodás mellett döntött a közgyűlés. Az elfogadott előterjesztés szerint az együttműködés kiemelt területei közé tartozik a tapasztalatcsere az építőiparban és az építészetben – beleértve a városfejlesztési tervek kidolgozását –, a városi tömegközlekedési eszközök és a nagyvárosok közúti közlekedési infrastruktúra fejlesztése, az orosz és magyar vállalatok közötti üzleti és kereskedelmi kapcsolatok fejlesztése, valamint együttműködés és tapasztalatcsere a közművek és a városrendezés területén. Az együttműködési program másik pillérét a kultúra és ifjúságpolitika, a lakosság szociális védelme, az oktatás, sport, turizmus terén való együttműködés képezi.
Budapest csatlakozik az Egyesült Városok és Helyi Önkormányzatok Világszervezetéhez
Budapest csatlakozik az Egyesült Városok és Helyi Önkormányzatok Világszervezetéhez - döntött egyhangúlag a Fővárosi Közgyűlés. A szervezet mintegy 240 ezer kis- és nagyvárost, régiót és metropolisz térséget, továbbá 175 helyi és regionális kormányzati szervezetet és szövetséget képvisel. A tagjai révén a Föld népességének 70 százalékát képviseli.
A főváros változtatási tilalmat rendelt el a Római-parton
Egyhangúlag döntött arról a közgyűlés, hogy változtatási tilalmat rendel el a Római-part parti sávján a Duna-parti építési szabályzat elkészültéig. A Tarlós István által jegyzett előterjesztés emlékeztet arra, hogy a főpolgármester a római-parti gát építésével összefüggésben változtatási tilalom elrendelését kezdeményezte a III. kerületi érintett részeire. – A gátépítés kapcsán több ízben megalapozatlan ingatlanspekulációval kapcsolatos vádak érték a Fővárosi Önkormányzatot – áll az előterjesztésben. Az építési szabályzat készítése egyébként elindult, előzetes tájékoztatási szakasza 2016. június végén megkezdődött.
Tarlós István az előterjesztés vitájában megjegyezte, a korábbi városvezetés hagyott kiskapukat a Római-part beépítésére, amire kerületi polgármesterként többször is felhívta a figyelmet. Hangsúlyozta: a római-parti védmű ügyéből – az M3-as metró felújításához hasonlóan – „lelkiismeretlenség aktuálpolitikai cirkuszt csapni". Közölte, a parti védmű terve januárra készül el, ezzel párhuzamosan pedig egy tanulmány is készül arról, hogyan nézne ki a Nánási út, ha ott építenék fel a gátat. Kitért arra is, hogy a fővárosnak legalább 50 milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy Budapest mind a 68 árvízvédelmi vonalát az új szabályoknak megfelelő állapotba hozzák. Ezek közül a legveszélyesebb a Margitsziget, amit a Római-part, Angyalföld északi szakasza, a Víziváros és Újpest káposztásmegyeri szakasza követ.
Nem szolgáltatásvásárlással pótolják a felújítás alatt az M3-as metrót
Döntött a közgyűlés arról: felkéri a főpolgármestert, hogy az M3-as metró felszíni pótlásáról – a metró infrastruktúrája rekonstrukciójának kezdő időpontjáig – a BKV és a BKK vezérigazgatója útján gondoskodjon, és haladéktalanul tegye meg a végrehajtás érdekében a szükséges intézkedéseket. A járműpótlást a BKV jelenlegi járműállományának forgalomszervezési átcsoportosításával, valamint a rendelkezésére álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és –felújítással oldják meg, valamint a BKK már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával. A közgyűlés egyetértett azzal, hogy a járműpótlás ne szolgáltatásmegrendelés útján valósuljon meg, valamint azzal, hogy a BKK kezdeményezzen jogorvoslatot a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azon határozatával szemben, amely megsemmisítette a BKK által korábban kiírt szolgáltatásvásárlási tenderét.
„Eleget – fél évet – vártunk arra, hogy a kormány a magyar buszgyártással kapcsolatos elképzelései érvényesülhessenek, ez maradéktalanul nem sikerült. Ha össze tudunk szedni elegendő számú buszt – és erre lehetőség kínálkozik – akkor le tudjuk rövidíteni az eljárást, és az sokkal kevesebbe kerül a városnak" – mondta a napirend vitájában Tarlós István főpolgármester. Emlékeztetett arra, hogy a Főváros kezdettől nem szolgáltatásvásárlást akart, azt csak akkor fogadta el, amikor a kormány megára vállalta az azzal kapcsolatos többletköltségeket. Újabb huzavonára, újabb tenderre, „kalandos, kockázatos és drágább megoldásra" nincs idő – hangsúlyozta. Közölte azt is, a KDB határozata „röhej", a BKK pedig nem hibázott a tender kiírásánál.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a közgyűlés előtt elmondta: a BKV és a BKK meg tudja oldani a metrópótlást forgalomszervezéssel, a már megkötött szerződések opcióival, valamint használt járművek beszerzésével, felújításával. Hozzátette: ha csak az M3-as metró déli szakaszán kezdik meg a felújítást, akkor csak 70 pótló jármára van szükség, amit a BKV és a BKK átcsoportosításokkal tud biztosítani. Tarlós István ezzel kapcsolatban nyomatékosította: levélben tájékoztatta a BKV vezérigazgatóját, hogy a „legkisebb szakértői gyanús jelzésre" állítsák le a metróvonalat. Ha viszont leáll a vonal, a teljes 17 km-es szakaszon éveken keresztül nem váltható ki a metró, „ez teljes nonszensz". Bolla Tibor ehhez hozzátette: a teljes metróvonal buszos pótlására „450 busz kellene vagy még több", ami 7 km-es buszsort jelentene, és kaotikus állapotokhoz vezetne a fővárosi közlekedésben. Hangsúlyozta, hogy a BKV szakemberei naponta ellenőrzik a pálya és a szerelvények állapotát. „A metró nem fog úgy kifutni, ha az utasok veszélyben lennének, ha veszélyt érzékelünk, azonnal leállítjuk" - nyomatékosította.
Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója közölte: tavaly május óta rendelkeznek részletes operatív tervvel arra az esetre, ha műszaki okokból meghibásodás történik az M3-as metrón. 13 különböző forgatókönyvünk van, akár arra az esetre is, ha átmenetileg a teljes vonalat pótolni kell, ehhez mintegy 100 darabos járműflotta szükséges. A BKK részletes, több száz oldalas tervvel készült arra is, ha a metróvonal infrastruktúrája felújításának közbeszerzési feltételei adottak, hogy minél hamarabb meg lehessen kezdeni a rekonstrukciót. Ez esetben a metró pótlásához 150 alacsonypadlós buszra volna szükség.
![](/Kpek_2016/20161026_Kozgyules/20161026_Kozgyules_012.JPG)
A hulladékgazdálkodási törvény módosítását kezdeményezik
A hulladékgazdálkodási törvény módosítását kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés az Országgyűlésénél, a testület által egyhangúlag elfogadott javaslat célja, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. kikerüljön a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. hatálya alól. A közterület-fenntartó kikerülne az NHKV hatálya alól, vagyis a fővárosi cégnél maradna egyebek mellett a díjbeszedés és a szolgáltatásidíj-megállapítás is. Ezzel elkerülhetővé válna a társaság éves 1,9 milliárd forintos várható hiánya, és a továbbiakban is az elvárt színvonalon lenne biztosítható a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátása - indokolták a kezdeményezést.
A Fővárosi Közgyűlés szeptember 28-án határozott fogadott el arról, hogy a hulladékról szóló törvény 2015. december 23-án hatályba léptetett módosításai, valamint az ezzel kapcsolatos kormányrendeletek súlyosan veszélyeztetik a budapesti hulladékgazdálkodást, ezért kezdeményezni fogják a törvény módosítását. Akkor fel is kérték Tarlós István főpolgármestert, hogy az ezzel kapcsolatos javaslatot a következő ülésen terjessze a testület elé. A törvénymódosítási javaslat szerint a fővárosi önkormányzatra 2017. április 1-jétől a hulladékról szóló törvény korábbi, 2015. december 23. előtt hatályos előírásai vonatkoznának.
Tervezik a kisföldalatti felújítását és meghosszabbítását
Döntött a közgyűlés a kisföldalatti felújításának és meghosszabbításának tervezéséről is. Mint az elfogadott előterjesztés rögzíti, a 2024-es budapesti olimpiai pályázatról szóló kormányhatározatok alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Fővárost jelölti ki a projekt előkészítésére. A kisföldalatti infrastruktúráját három ütemben fejlesztenék: első ütemben a meglévő vonalat felújítanák és meghosszabbítanák a Vigadó térig, második ütemben a zuglói Kassai térig, harmadik ütemben pedig az úgynevezett Marcheggi hídig. Ehhez kapcsolódva új járműveket szereznének be: egyterű, nagyobb kapacitású és hosszabb szerelvényeket. A tervezés és az előkészítés központi költségvetési támogatásból, a kivitelezés pedig várhatóan az olimpiához kapcsolódó projektekből vagy EIB/EBRD hitelből valósulhatna meg. Az engedélyezési tervezés várható időtartama 6 hónap, végső határideje 2017. szeptember 30. Az engedélyezés további 6-8 hónap, amellyel párhuzamosan a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció is elkészül. A kivitelezési közbeszerzés a tervezési szereződés aláírása után 12-14 hónappal írható ki. Átfutási ideje 6-10 hónap, amelyet mintegy egyéves kivitelezési időszak követ.
A projekt keretében a Deák téren lift épülne, valamint egy második metrókijárat, csakúgy, mint az Oktogon és a Hősök tere állomáson. A vonalat a lehető legteljesebb mértékben akadálymentesítenék. Új állomás épülne a Hungária körút alatt, az 1-es villamosra való átszállási lehetőség megteremtése érdekében. Az előkészítési feladat összköltsége 660 millió forint, amelyet központi költségvetési támogatásból finanszíroznak.
![](/Kpek_2016/20161026_Kozgyules/20161026_Kozgyules_001.JPG)
Megállapodások az agglomerációs közlekedésről
Az agglomerációs közösségi közlekedés megrendelő feladatainak az állam részére történő átadásáról szóló egyes megállapodásokról is döntött a közgyűlés. A főváros átadja megrendelői feladatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM), illetve megosztja az ehhez kapcsolódó szervezési feladatait a tárcával, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bevonásával. Az elfogadott javaslatban kiemelték: az átrendezés során kiemelten fontos cél, hogy az utazóközönség számára mind a HÉV-, mind pedig agglomerációs autóbusszal végzett szolgáltatások magas színvonala megmaradjon. A HÉV-vonalak tekintetében, az állam egységes megrendelői feladatainak ellátása érdekében a főváros ingyenesen átruházza a november elsejével alakuló BHÉV Zrt.-t az államra. A HÉV-vonalakon végzett helyi és elővárosi vasúti közszolgáltatást a BHÉV Zrt. biztosítja majd, az NFM-mel kötött közszolgáltatási szerződés rendelkezéseivel összhangban. Az agglomerációs autóbuszvonalakon végzett helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatást a tárcával kötött közszolgáltatási szerződés keretében 2019 végéig a Volánbusz Zrt. láthatja majd el.
A szolgáltatásból származó bevételekből, valamint a bevétellel nem fedezett költségek alapján számított költségtérítésből, az állami finanszírozásból az NFM megrendelőként gondoskodik a helyi és elővárosi közlekedésről, egyben felelős a HÉV-vonalak megfelelő működtetéséért, ezen belül a biztonságos üzemeltetésért és a szükséges fejlesztések elvégzéséért. A 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötésére és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítására vonatkozó projektet a BKK készíti elő. Az elővárosi közlekedés integrált jellegének biztosítása érdekében, a közszolgáltatás ellátásához szükséges, közlekedésszervezői-technológiai feladatokat a fővárosi önkormányzat látja el a BKK megbízásával.
A novembertől hatályba lépő megállapodások révén összesen 11,85 milliárd forinttal javul a Fővárosi Önkormányzat közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos pénzügyi pozíciója.