Az M3-as metró hétköznapokon félmillió utast szállít, ez a szám
körülbelül megegyezik a teljes országos vasúthálózaton utazók számával, emiatt
egy ilyen volumenű metrópótlás megszervezése kizárólag szigorú szakmai
szempontok alapján történhet. Bár teljesen nem lehet elkerülni a kisebb
kényelmetlenségeket, ennek ellenére a BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy
a metrópótlás a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozza a fővárosban
közlekedőknek.
Az elsődleges alternatíva a BKK álláspontja szerint a buszos
pótlás, minden egyéb közlekedési mód ennek csekély kiegészítéseként jöhet
számításba. A kerékpáros pótlás csak szezonális jellegű lehet, ráadásul a napi
félmilliós utasforgalom mellett ez pusztán elhanyagolható részt vehet át. Nem
beszélve arról, hogy a városnak elég sok kerékpárt kellene vásárolni, hacsak
nem feltételezzük, hogy az M3-as utazóközönségének figyelemre méltó hányada
felszerelkezett kerékpárral.
Az M3-as metrót pótló autóbuszjárat a metró utasforgalmának kb.
60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, ennél nagyobb, a metró
nyomvonalát követő felszíni pótló autóbuszos kapacitás nem biztosítható.
Mindenképpen szükséges tehát más eljutási lehetőségek biztosítása is, ezt
alternatív útvonalakon közlekedő tehermentesítő járatok szervezésével, illetve
meglévő járatok sűrítésével, meghosszabbításával érhető el.
A metró nyomvonalát tehermentesítő felszíni hálózat kialakítása
jelenleg folyamatban van. Számos elem képezi vizsgálatok tárgyát, ilyenek pl.
Pesterzsébetről a Határ út helyett a Ferenc körutat, illetve Boráros teret
elérő járatok erősítése, továbbá a 12-es villamosjárat Lehel térig történő
meghosszabbítása, a 14-es villamos sűrítése, illetve az 1-es, 2-es, 4-es és
6-os villamosjáratok sűrűbb közlekedtetése. Vizsgáljuk, hogy Kőbánya egyes
területeiről miként biztosítható a belváros elérése az M3-as metró helyett az
M2-es metró irányába biztosítani, illetve egyeztetések folynak a fővároson
belüli nagyvasúti hálózat alternatívaként történő felhasználásának
lehetőségeiről is.
A BKK és a BKV mindent megtesz a metrópótlásból eredő várható
zsúfoltság, fennakadások elkerülése, illetve azok lehető legnagyobb mértékű
mérséklése érdekében.
Budapesti Közlekedési Központ
Budapesti Közlekedési Vállalat