A Fővárosi Önkormányzat
megbízásából Budapesten 2016 májusában is tovább bővül az alacsonypadlós
közösségi közlekedési szolgáltatás, segítve a kerekesszékkel, vagy babakocsival
közlekedőket, illetve az idős és a mozgásukban korlátozott utasokat.
Dél-Budapesten tizenöt darab vadonatúj csuklós Mercedes Conecto busz áll
forgalomba, a budavári buszvonalakon pedig elindul az első öt Modulo elektromos
midibusz; mindkét busztípus az alacsonypadlós és légkondicionált fővárosi
buszok arányát javítja.
A Fővárosi Önkormányzat
megbízásából Budapest közlekedésszervezője, a BKK, valamint szolgáltatói tovább
javítják a fővárosi közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalát: a 2016.
április végén, illetve május elején forgalomba álló 20 vadonatúj busznak
köszönhetően kényelmesebben lehet majd utazni számos vonalon. Május 1-jén újabb
15 darab Mercedes Conecto G típusú csuklós, alacsonypadlós, légkondicionált
autóbusz áll forgalomba. Ezek közül hat-hat darab a 7-es és a 36-os, két darab
a 97E, és egy darab a 133-as buszvonalon növeli majd az utazás komfortját,
illetve a felsorolt járatokon már jelenleg is közlekedő Conectók számát. Az új
járműveket – ahogy a többi ilyen típusú buszt is – a VT-Arriva üzemelteti. A
járműtípusról bővebben a BKK honlapján
olvashatnak.
Ezt megelőzően, április 30-án áll
forgalomba a budavári 16A és 116-os buszvonalon az első öt darab C68E Modulo
elektromos meghajtású, akadálymentes, légkondicionált midibusz, amelyet további
15 darab ugyanilyen jármű követ majd a későbbiekben. A BKV által üzemeltetett
modern, fővárosi közlekedés igényeit maximálisan kiszolgáló elektromos
meghajtású, alacsonypadlós járművek 8 méter hosszúak és 41 (kerekesszékes utas
esetén 37) főt képesek szállítani egyszerre (4 utas/m2-rel számolva).
A zéró emissziós autóbuszok kevésbé terhelik a környezetet zaj- és
légszennyezéssel a hagyományos üzemanyaggal vagy hibrid üzemmódban működő
társaiknál, ráadásul üzemeltetésük költsége is kedvező.
A fenntartható fejlődés szemléletével a BKV Zrt. is nyitott az innovációk
befogadására, így a tisztán elektromos hajtású autóbuszok üzemeltetésének,
flottába illeszthetőségének és alkalmasságának vizsgálata már évek óta szerepel
programjában. 2015-ben lehetősége nyílt korszerű, zéró kibocsátású elektromos
járművek beszerzésére, a támogatási szerződés értelmében a Nemzetgazdasági
Minisztérium – a BKV eddigi törekvéseit méltányolva – mintegy négymilliárd
forint összegű, vissza nem térítendő támogatással lehetővé tette a 20 darab új,
alacsonypadlós és környezetbarát Modulo Medio Electric elektromos autóbusz
megvásárlását. A tender kiírását követően a pályázók közül a teljes egészében
magyar fejlesztésű és gyártású Modulo C68E típusú autóbusz került ki győztesen,
amely a moduláris építési elv mellett tisztán elektromos hajtásával is a jövőbe
mutató irányvonalat képviseli – a közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő
20 db zéró emissziójú járművet és a hozzájuk tartozó töltőoszlopok szállítását
vállalta. A BKV Zrt. már az innovatív
kompozit karosszériájú midibusz fejlesztési-tesztelési fázisában csatlakozott a
projektbe, minek eredményeképpen nem csupán hasznos, az újszerű technológiával
kapcsolatban nélkülözhetetlen tapasztalatokra tett szert, hanem a konstruktőrt
a budapesti utazóközönség igényeihez jobban idomuló megoldások kidolgozásában
is hatékony segítséget tudott nyújtani.
Az új buszok érkezésével és a
vonalak közötti átcsoportosítással városszerte javul az akadálymentes
közlekedés. Nő az alacsonypadlós autóbuszok száma a 27-es, a 36-os, a 101-es, a
133-as, a 196-os és a 196A vonalon is. A fővárosi közösségi közlekedési
vonalakon a buszok több mint 80 százaléka, hétvégén már valamennyi csuklós
autóbusz alacsonypadlós, ami nagy segítség a kerekesszékkel, vagy babakocsival
közlekedőknek, az idős utasoknak és a mozgásukban korlátozottaknak egyaránt.
Budapest Főváros
Főpolgármesteri Hivatala
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.
VT-Arriva Kft.