A BKK közleménye a Széll Kálmán térről

​A Széll Kálmán tér felújításának közbeszerzési eljárását 2014-ben folytatta le a Budapesti Közlekedési Központ, Tarlós István Főpolgármester még konzultatív szinten sem vett részt a közbeszerzésben. A BKK mindent megtett a közpénzek takarékos és átlátható felhasználása érdekében az eljárás során. A kivitelezéskor a megvalósult mérföldkövek műszaki készültségét és tényleges teljesítését a BKK minden esetben teljes körűen ellenőrzi. A nagykörúti, hűvösvölgyi, valamint a budai fonódó villamosjáratokhoz kapcsolódó megállók átépítése különböző ütemekben történik, több fázishoz rendelve, így az egyes építési szakaszok tartalmazzák azokat. A teljesítésigazolást a BKK csak tényleges teljesítésre adja ki. Ennek megfelelően határozottan cáfolja a BKK a Népszabadság mai cikkében foglaltakat, és kijelenti, hogy a Széll Kálmán tér felújítása során a közpénzek takarékos és átlátható felhasználását biztosítja. Az is kiderült, hogy a cikkben feljelentőnek ügyvédként feltüntetett személy neve a Budapesti Ügyvédi Kamara névjegyzékében nem szerepel.

A mai napon Szalai Anna, a Népszabadság Rejtélyes felújítás címen megírt cikkével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adja a BKK:

A Széll Kálmán tér fejlesztése projekt, valamint a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág projekt Széll Kálmán térre eső részének kivitelezési munkái és kiegészítő tervezésük tárgyban a BKK 2014. január 29-én ajánlati felhívást tett közzé nyílt közbeszerzési eljárás megindítására (http://www.bkk.hu/apps/docs/beszerzes/20140130_01.pdf). Sem a fővárosi önkormányzat, sem Tarlós István Főpolgármester nem vett részt még konzultatív szinten sem a BKK részéről lefolytatott közbeszerzési eljárásában.
 
Az építési beruházás tartalékkeret nélkül becsült értéke nettó 4.950.931.242 Ft  volt. A felhívásra három ajánlat érkezett:
- A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. és WIS Holding Zrt. közös ajánlattevőké nettó 5.323.809.524 Ft értékben,
- a Hídépítő Zrt. nettó 6.302.744.520 Ft összegű ajánlata,
- valamint a Swietelsky Magyarország Kft. és a STRABAG Általános Építő Kft. alkotta közös ajánlattevők nettó 6.560.027.719 Ft összegű ajánlata.
 
Az ajánlatok értékelése a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás alapján történt. Az ajánlatkérő BKK a Hídépítő Zrt. ajánlatát érvénytelennek nyilvánította, amelyet a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatával is megerősített. Ennek megfelelően a közbeszerzési eljárás nyertesének mint a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlattevőnek a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.-WIS Holding Zrt. közös ajánlattevő került kihirdetésre (http://www.bkk.hu/apps/docs/beszerzes/20141103_02.pdf).
 
A közbeszerzési eljárás eredményeként létrejött vállalkozási szerződés valamennyi, a jogszabályok szerint közzétehető mellékletével együtt megtalálható a BKK honlapján (http://www.bkk.hu/apps/docs/beszerzes/20141218_10.pdf) mint kötelezően közzétett közérdekű adat.
 
A közpénzek takarékos és átlátható felhasználása érdekében a közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása során a BKK Zrt. mindent megtett azért, hogy a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást ajánló kivitelezővel kössön szerződést.
 
A vállalkozási szerződés 3. sz. melléklete (Útmutató a költségvetés beárazásához és a kivitelezői teljesítés elszámolásához) részletesen és egyértelműen tartalmazza, hogy a benyújtandó számlák részletezéseként a vállalkozónak a beárazott költségvetés tételei alapján tételes elszámolást kell készítenie. Az egyes részszámlákban csak a tényleges teljesítés számolható el. Minden egyes részszámla kifizetése előtt felmérésre kerül az adott időszakban elvégzett teljesítmény, amelyet a független mérnök végez. A számlázás feltétele minden esetben az eljárásba bevont független mérnök által leigazolt, a beárazott költségvetés átalányáras tételein alapuló teljesítés.
 
A teljesítési igazolás kiállítása annak elbírálásával történik, hogy megvalósult-e a mérföldkőként megjelölt műszaki készültség. A számlamelléklet összeállítása során a rész-számla szerinti nettó ellenszolgáltatás a szerződés által rögzített, az adott részszámlára vonatkozó, maximálisan kifizethető megvalósult értékét nem haladhatja meg. A fenti feltételek teljesülését a számlák mellékletét képező, tételenkénti készültségnek megfelelően kimunkált számlarészletezés tanúsítja.
 
Az útmutató rögzíti az azon esetekre vonatkozó szabályokat is, ha a költségvetésben szereplő értéktől műszaki okokból eltérő mennyiség kerül beépítésre. Ennek alapján amennyiben az adott részszámában a teljes valóságos mennyiség kevesebb, mint a költségvetésben szereplő mennyiség, a részszámlákban a teljes valóságos független mérnök által igazolt mennyiség kerül figyelembevételre, a fennmaradó összeg pedig a végszámlában kerül kifizetésre; amennyiben a teljes valóságos független mérnök által igazolt mennyiség több, mint a költségvetésben szereplő mennyiség, az adott műszaki elem a részszámlákban a költségvetésben a tételhez tartozó mennyiségig kerül figyelembevételre.
 
A fentieknek megfelelően egy műszaki elem semmiképpen nem kerülhet kétszer kifizetésre.
Szükségesnek tartjuk rögzíteni továbbá, hogy a tér átadása során az egyes, téren végállomásozó, illetve azon áthaladó villamosjáratokhoz kapcsolódó megállók átépítése különböző építési szakaszban történik. Ennek megfelelően a nagykörúti, a hüvösvölgyi, valamint a Budai fonódó villamosok forgalmának felvétele különböző időpontban történik, így az egyes építési szakaszok tartalmazzák a villamosforgalom felvételét több mérföldkőhöz rendelve, tekintettel arra, hogy az egyes építési fázisokban egyértelműen rögzítésre került, hogy melyik villamosvonal forgalmának felvétele szükséges az adott időpontban.
 
A BKK Zrt. természetesen amennyiben megkeresés érkezik, együttműködik minden hatósággal, kérésre minden dokumentumot rendelkezésre bocsát, amelyet a jogszabályok lehetővé tesznek.

A BKK Zrt. tájékoztatásul ismerteti az újságíró kérdéseit és az azokra adott válaszokat, mert a válaszok hiányosan kerültek beemelésre a ma megjelent cikkbe.
 
Kedves Kollégák, értesüléseim szerint közérdekű adatigénylés érkezett a BKK-hoz a Széll Kálmán tér felújításával kapcsolatban, de a cég nem tudott részletes költségkimutatással szolgálni a beruházásról. Miként lehetséges ez? Úgy kötött a BKK vállalkozói szerződést, hogy nem határozták meg pontosan mi mennyibe kerül a kivitelezés során?
Készült előzetes költségbecslés?
Esetleg létezik ilyen előzetes költségszámítás, csak nem küldték át az adatigénylőnek? Ha így lenne, akkor azt kérdezném, hogy miért?
S végül: holt tart a kivitelezés az eredeti ütemtervhez képest? Milyen újabb lezárásokra kell számítani az utazóközönségnek?
A válaszokat még ma várnám.
Köszönettel:
Szalai Anna/Népszabadság
 
A kérdésekre a BKK Zrt. a következő választ adta:
A közbeszerzési eljárás során az ajánlatok fontos részét képezte a BKK által kiadott tartalmú és részletességű árazatlan költségvetési kiírás vállalkozási árakkal történő feltöltése. Ezen árazott költségvetés képezte a beérkezett ajánlati árak alapját, mely költségvetések természetesen rendelkezésünkre állnak. Előzetes árbecslés készült, mely az ajánlati felhívásban nyilvánosan megadásra került. Az ajánlattevőknek a jogszabályok biztosítják azon lehetőséget, hogy a költségvetést üzleti titokká minősítsék, mely jogszabályi lehetőséggel élt a nyertes ajánlattevőnk. Az előbbieknek megfelelően tehát téves az az álláspont, hogy a BKK Zrt. úgy kötött volna szerződést a nyertes ajánlattevővel, hogy a BKK Zrt. számára nem volt ismert a kivitelezés összegszerű költségvetése.
 
A Ptk. üzleti titokra vonatkozó rendelkezései alapján a nyertes ajánlattevő üzleti titoknak minősített árazott költségvetése olyan adat, amelynek illetéktelenek által történő megszerzése, hasznosítása, másokkal való közlése vagy nyilvánosságra hozatala a nyertes ajánlattevő jogos pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekét sértené vagy veszélyeztetné. A nyilvánosságra hozatal azonban nem eredményezheti az olyan adatokhoz - így különösen a védett ismerethez - való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna.
 
Figyelemmel arra, hogy a nyertes ajánlattevő az árazott költségvetést üzleti titokká minősítette, így a BKK Zrt.-nek ezen adat rendelkezésre bocsátása során nincs mozgástere. Annak érdekében azonban, hogy a megkeresésében is említett adatkérő részére a BKK Zrt. a lehető legszélesebb körű tájékoztatást tudja adni, az adatkérő rendelkezésére bocsátottuk a nyertes ajánlattevővel kötött szerződést, valamint megfelelő tájékoztatást adtunk arról, hogy a projekt egyes mérföldkövei százalékos arányban kerültek meghatározásra a szerződésben, így azok pontos összege a szerződéses ár figyelembe vételével számíthatók ki.
 
A kivitelező az ütemezésnek megfelelően halad a tér rekonstrukciója során.
Figyelemmel azon körülményre, hogy a tér átépítése révén számos épület, közmű, továbbá mind a közúti, vasúti infrastruktúra jelentősen átépül, a projekt végéig ütemezett és folyamatos forgalomkorlátozásokra kell számítani.
 
Budapesti Közlekedési Központ

Hírek

RSS megtekintés