Átadták az Andrássy úti kerékpársávot

Hivatalosan is átadták az Andrássy úton az új kerékpársávot az Oktogon és a Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszon.
 
„Megint kaptak valamit a budapestiek, aminek van értelme. Nem úgy építettünk kerékpársávot, mint korábban, amikor húztak egy hosszú sárga festékcsíkot a járdára” – mondta az avatáson Tarlós István főpolgármester. Emlékeztetett arra, hogy korábban az Andrássy út e belső szakaszán a járda és a parkolósáv közé szorították be a kerékpársávot, ami veszélyes forgalmi helyzeteket eredményezett; a jobbra kanyarodó autósok nehezen vették észre a mellettük haladó kerékpárosokat, akikre pedig a parkoló autók anyósüléséről kiszállók vagy az ott elhelyezett kukák jelentettek veszélyt. A most átadott biciklisáv jól látható, piros sáv, amely ugyanolyan jó minőségű, mint az útpálya aszfaltja.
 
A főpolgármester kitért rá, hogy a beruházást a főváros saját forrásból végezte el, a BKK Közút kivitelezésében, alig egy hónap alatt. Tarlós István kijelentette, folytatják a munkát, az Andrássy út szervizútjának az átépítésével – az Oktogon és a Hősök tere között -, hogy a kerékpárosoknak ne a gyalogosok között kelljen szlalomozniuk. A külső városrészekben, Csepelen, Kőbányán és Rákoskeresztúron tavaly épültek új kerékpárutak, jövőre a közösségi kerékpárkölcsönző rendszer, a BuBi is elindul, hetven dokkoló-állomással, ahonnan mintegy ezer biciklit lehet majd bérelni. „Valami keveset ezekben a pénzhiányos időkben is igyekszünk adni a budapestieknek” – fogalmazott a főpolgármester.
 
Korábban a város a meglévő kapacitásait sem használta ki, még a kátyúzást is kiszervezték. Az Andrássy út átépítését ezzel szemben saját erőből oldottuk meg – mondta Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. Hangsúlyozta, hogy kiemelt figyelmet fordítottak a kivitelezés minőségére, olyan felfestéseket, burkolati jeleket alkalmaztak, amelyek nem kopnak le egy-másfél év alatt, és nem is rázzák a kerékpárosokat.
 
Az új forgalmi rend célja az volt, hogy a jobbra kanyarodó autók és biciklisek többé ne veszélyeztessék egymást, a kerékpáros közlekedést ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön rendszeresen kuka a kerékpársávra, és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban legyenek. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi szélességű biztonsági sáv került, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak többé balesetet. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé került, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.
 
Változott a lámpák beállítása is: eddig több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kaptak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jutott. A felújítás eredményeképp az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűntek, mindenkire hosszabb zöldidő jut. Megszűnt a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, ezzel a kerékpárosok számára az egyik legkényelmetlenebb csomópont alakult át.  A többi kereszteződésben, ahol műszakilag lehetséges volt, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb került.
 
A megcserélt sávok a teljes szakaszon új aszfaltburkolatot kaptak. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestették, és a megváltozott forgalmi rendnek megfelelő jelzőtáblákat helyeztünk ki. Az Andrássy út főpályáján a BKK Közút több mint 500 négyzetméteren a szükséges burkolatjavításokat is elvégezte. A kerékpársáv megfelelő helyre kerülésével a 105-ös autóbuszok megállóhelyre történő be- és kiállása komfortosabb lett, valamint a parkolóhelyek száma is emelkedett hat darabbal.
 
Júniusban az Andrássy úti kerékpársáv projekt első ütemének utolsó lépéseként a Nagymező utcánál két irányban kerékpáros számláló berendezést telepítenek, amelynek segítségével nyomon követhető lesz ezen fontos fővárosi útszakasz kerékpáros forgalmának alakulása.
 
A dugódíj közlekedéspolitikai és nem szociális kérdés. Része a kormány és a főváros között kötött megállapodásnak, amely a BKV finanszírozhatóságáról szól – mondta a sajtótájékoztatón újságírói kérdésre válaszolva Tarlós István. „Aki a dugódíjjal megy szembe, az a kormánnyal megy szembe” – jelentette ki. Mint mondta, a technikai részleteken jelenleg is dolgoznak a szakemberek. A főpolgármester úgy vélte, nem reális az a felvetés, hogy a város határától kelljen dugódíjat fizetniük az autósoknak.
 
Több mint tíz éve nem foglalkoztak a taxisok ügyével, amit mindenképpen rendezni kell. A kétszáz demonstráló fuvarozón kívül azonban kétmillió budapesti szempontja is számít, akik potenciális utasok. Az nem megoldás, hogy félroncs autókon, bizonytalan tarifákkal szállítsák az utasokat, a legtöbb taxisnak is ez az álláspontja – jelentette ki Tarlós István főpolgármester. Hozzátette, az érintettekkel hosszas egyeztetéseket folytattak és folytatnak. „Aki az új rendszer bevezetéséhez hét év türelmi időt kér, az valószínűleg nem ezen a világon él” – jegyezte meg.

Hírek

RSS megtekintés