Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a taxirendeletet

Elfogadta a taxisrendeletet a Fővárosi Közgyűlés 19 igen, 2 nem szavazattal, 10 tartózkodás ellenében. Bevezetik a fix tarifát, a taxis alapszíne egységesen sárga lesz, a kocsik legfeljebb 10 évesek lehetnek.

2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítettük az új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.

Az új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. Akinek a rendelet kihirdetésekor már működő taxijárműve az új rendelet műszaki paramétereinek a csomagtér, a tengelytáv vagy a motorteljesítmény tekintetében nem felel meg, 2015. július 1-jéig használhatja még régi taxiját, az évenkénti vizsgáztatás mellett.

Egységes budapesti taxiarculat kialakítása

Európa és a világ számos nagyvárosa is felismerte a taxik, mint közforgalmú közlekedési eszközök arculatának egységes szabályozásának szükségességét. Ennek fényében az új taxirendelet célja az egységes fővárosi taxiarculat és szabadjelző megtervezése – beleértve a tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején –, és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése.

A közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a személytaxikra vonatkozóan is az egységesítés szempontjai az irányadók, hogy azok jól megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak Budapest utcáin. A kialakítandó arculat elsődleges célja nem csak esztétikai, hanem egy olyan magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása az utasok számára, amely alapját képezheti a megbízható városi közlekedésnek.

A rendeletben megengedett azonban az, hogy a fuvarszervező társasággal szerződéses kapcsolatban álló személytaxis vállalkozás a fuvarszervező védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjét, illetve a jármű mindkét első ajtaján logóját használhassa.

A rendelet értelmében a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.

Egységes szolgáltatási díj meghatározása

A Fővárosi Közgyűlés utoljára 2000-ben módosította a személytaxi-szolgáltatás díjának mértékére vonatkozó rendelkezéseit. Azóta vannak érvényben az akkori egyeztetéseknek megfelelő maximált hatósági áras taxi tarifák Budapesten. A tarifa ügyében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, az érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata került rögzített hatósági árként beépítésre a rendeletbe. Megszűnik a visszaélésekre alkalmat adó éjszakai tarifa, mely az utasok számára különösen előnyös, hisz az éjszakai drágább kilométerdíjak is megszűnnek.

A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére.

A rendelet értelmében a budapesti személytaxi szolgáltatás hatósági ára a következőképpen alakul:
 
Alapdíj (Ft)​  Távolsággal arányos
egységdíj (Ft/km)​
​Idővel arányos egységdíj
(Ft/perc)
450 ​ ​280 ​70
 

Az új taxirendelet tartalmi elemei

• indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
• a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
• a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
• legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor). A gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani.
• A taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
• működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
• október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
• dohányzási tilalom,
• kötelező bankkártya-elfogadás,
• egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
• egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
• szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
• egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
• fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
• pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.

A fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK új taxiellenőrzési rendszert alakít ki, amellyel a visszaélések visszaszoríthatóak lesznek.

Az utaskényelmi szempontokra való figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben középkategóriás autók felelnek meg.

A főváros környezetvédelme érdekében szükséges volt meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését segíti elő a dohányzás tilalma.

A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.
 
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
Budapesti Közlekedési Központ
 

Kapcsolódó cikk

Az új taxirendelet elfogadása előtti napokbana Budapesti Közlekedési Központ megbízásából, 600 budapesti lakos megkérdezésével készült reprezentatív Medián felmérés szerint a fővárosiak általában egyetértenek a taxik működésének szabályozásával.

Hírek

RSS megtekintés