Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében

 

2023. július 12-én aláírásra került az európai uniós támogatásból megvalósuló, VEKOP-5.3.1.-15-2020-00017 azonosító számú, „Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében" című projekt Támogatási Szerződésének 1. számú módosítása, amelyet Budapest Főváros Önkormányzata, mint Kedvezményezett a BKK Zrt-vel közösen, konzorciumban valósít meg.

A projekt tervezett bruttó összköltsége: 993 100 000 Ft

A támogatás intenzitása: 100%

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2023.12.15.

A projekt célja:​

A projekt által érintett II., III., VI., valamint XIII. kerületek a városon belül központi elhelyezkedésűek. A tervezett új útvonalak esetében kiindulópont a meglévő fő hálózathoz történő kapcsolódás. Részben a kerületeken belüli, illetve kerületközi összeköttetést kívánjuk erősíteni, másrészt a belváros elérésére is reális alternatívát kínálni a kerékpározás választásával.

A II. és III. kerületben a földrajzi adottságok miatt észak-déli tengely kialakítására van lehetőség a Duna és a budai-hegyek közötti részen. A HÉV-vonal elválasztó hatása miatt fontos a Duna-parti kerékpárúton kívül egy belső tengely létrehozása. A projekt megvalósítása során a Duna menti EuroVelo útvonalhoz is több csatlakozási lehetőséget biztosít (pl. Üstökös utca, Szépvölgyi úti átvezetés), emellett az Árpád fejedelem útjától nyugatra eső lakótelepi részek, illetve a Vörösvári út két oldalán a nagy laksűrűségű területek kerékpáros lehetőségeit is javítja. 

A XIII. kerületben Újlipótváros, Vizafogó és Lőportárdűlő területeinek kerékpáros kapcsolatai számottevően javulnak, ez a lokális, illetve a környező kerületek elérhetőségeinek fenntartható közlekedési móddal történő feltárását egyaránt jelenti. 

A kerékpáros infrastruktúra fejlesztésén túl fontos cél a forgalombiztonság növelése, a gépjárműforgalom csillapítása és a sebesség csökkentése. A gépjárműforgalom csillapítása a belső, sűrűn lakott XIII. kerületi részeken – többek között – forgalomtechnikai küszöbök telepítésével történik, a sebesség csökkentésre jó példa a Váci út szervizútjain a Petneházy utca és Forgách utca között a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetése. 

A kis forgalmú utcákban a kerékpár a gépjárművekkel közös felületen közlekedik, itt a projekt terület kerékpáros átjárhatósága és a forgalombiztonság növelés megteremtése érdekében forgalomtechnikai és kisebb építési beavatkozások valósulnak meg.

A kerékpárosok fokozott jelenléte szükségessé teszi a hálózaton belül érintett jelzőlámpás forgalomirányítású csomópontok felülvizsgálatát is, figyelembe véve a kerékpározási igényeket, előretolt felálló helyek kialakítását és a kerékpárral átjárhatóság javítását.  

A fejlesztések célja az is, hogy ösztönözzék a fővárosban közlekedőket a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás igénybevételére. Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is minden korosztálynak elérhető legyen, illetve a fejlesztések hatására egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett, akár a közösségi közlekedéssel társítva is.

Tervezett beavatkozások:

- Tervezett projekt-terület: a Margitsziget északi része, és ezzel párhuzamosan mind a pesti, mind a budai oldalon a szolgáltatási terület északi irányú kiterjesztése az új Dagály uszoda, illetve a Vörösvári út - Bécsi út térségéig, az érintett nagy közlekedési csomópontok és az Árpád híd rendszerbe kapcsolása.

- Az érintett projektterület közúthálózat​án gyalogos- és kerékpárosbarát átalakítások elvégzése a hálózat megfelelő használhatóságának, szolgáltatási szintjének biztosítása érdekében.

- A projektterület közúthálózatának kerékpárosbarát átalakítása során a következő eszközöket alkalmazzuk:

  • biztonságosan kerékpározhatóvá válnak a főútvonalak (Árpád fejedelem útja, a Vörösvári út egy jelentősebb szakasza);
  • új csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával jelentősen csökkenhetnek a közúti közlekedés veszélyei a Váci úti és a Viza utca -Népfürdő utca csomópontban, illetve a Vörösvári úti kereszteződésekben;
  • több egyirányú utca megnyílik a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt a XIII. kerületben;
  • valamint a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát és vonzóbbá teszi a közlekedést a fenntartható közlekedési módokkal.​